התנגשות רכבות בהילוך איטי

By | 29/06/2015

מי אמר שהתנגשות רכבות חייבת להיות מהירה?

לפני 4 שנים וחודש כתבתי:

השורה התחתונה היא שבעזרת יעילות תוכל לחסל את המתחרים שלך. זה בדיוק מה שקורה היום בין שופרסל והריבוע הכחול ובין הרשתות הפרטיות. אלו, עם שדרת הניהול הרזה שלהם, המשכורות הנמוכות לכל העובדים החל מהעובד הזוטר ועד למנכ"ל ויעילות הלוגיסטיקה שלהן (למשל חוסר הצורך במחסנים לוגיסטיים היות וגודל הרשת קטן) מאפשרות להן להוריד מחירים הרבה מעבר ליכולת של הענקיות המגושמות ובכך גונבות להן נתח שוק. במקרה של תחרות כבדה, המחירים ברשתות הפרטיות יניבו רווח קטן בעוד שבשופרסל או הריבוע הכחול יעברו להפסד כבד. לאורך זמן, החברות המדושנות (ולא צריך הרבה זמן בהתחשב בהתחייבויות של הרשתות האלה) יכולות בנקל להגיע לפשיטת רגל.

שנה וקצת אחרי כן כתבתי:

לדעתי, בזמן הקרוב תהיה מלחמת מחירים בדומה לזו שהיתה בשנת 2006 שהובילה לקריסת קלאב מרקט, ואז "תשקוט הארץ 6 שנים" נוספות. פתיחת שטחי המסחר המוגברת תלחץ מאוד את השחקנים הלא יעילים, השמנים והממונפים, כדוגמאת מגה ושופרסל, ותתן מקום לקטנים, הגמישים והנזילים לפרוש את סניפיהם – בינהם גם רמי לוי. התוצאה הזמנית עשויה לא להיות נעימה בצורה של שחיקת מארג'ינים (גולמיים בעיקר) ואפילו גם תפעוליים (ברשתות עם ירידה במכירות בחנויות זהות), שתתבטא בירידה בכדאיות בעסק. הירידה הזו תוביל לאחת משתי תוצאות:
  1. צמצום הדרגתי בשטחי המסחר על ידי סגירת סניפים של הרשתות הלא יעילות
  2. קריסה בשטחי המסחר שתגרם על ידי קריסה של רשת גדולה

למרות שזה היה בכותרות כבר לא מעט זמן, בסוף באה הכותרת הרשמית, ארבע שנים וחודש לאחר מכן:

רשת מגה בדרך לביהמ"ש: תבקש הגנה מפני הנושים

ההחלטה להגיש את הבקשה לבית המשפט באה לאור הערכות כי הקבוצה לא תצליח להגיע להסדר כספי עם הספקים

מדוע זה קרה?

כמו שכתבתי בעבר – בשנת 2006 קרסה קלאב מרקט ומלחמת המחירים נרגעה. השוליים צמחו והתחום נכנס לסייקל החיובי – הסייקל הרווחי. הסייקל החל להתהפך לדעתי באיזור שנת 2012, שם החלו מלחמות המחירים בהשראת רמי לוי. לדעתי כיום אנו באיזור תחתית הסייקל, יתכן שנפילת מגה מסמלת את השפל. כך זה היה בעבר, עם קלאב מרקט. כמובן שמאוד יתכן ואני טועה והשפל עוד בוא יבוא – למשל יתכן שמישהו יקנה את הסניפים של מגה ויתחיל שוב להפעיל אותם וללחוץ על הענף.

איך הגענו לזה?

השפל הנוכחי הגיע בעקבות המחאה החברתית שהציתה "קמצנות" אצל הצרכן הישראלי, בשילוב עם פתיחת עוד ועוד סניפים אצל כל הרשתות. סניפים אלה פגשו ירידה בצריכה הקמעונאית בישראל. לדעתי אף אחד בתעשיה, כולל עבדכם הנאמן, לא דמיין בחלומותיו הפרועים ביותר ירידה בצריכה הקמעונאית בישראל. כולם דמיינו האטה, הפסימיים דמיינו עצירה. מה, אנשים יכולים לקנות פחות אוכל? מסתבר שכן.

הירידה בצריכה הקמעונאית בישראל שלחה את כל הסקטור לסך כולל של ירידה במכירות בחנויות זהות, כאשר רמי לוי הצליח בקושי לשמור על ערך חיובי אפסי (ברבעון הראשון של 2015 גם רמי לוי הציג ערך שלילי קטן) ויתר הענף השלים את החסר בכדי להגיע לסך הכל שלילי. הירידה בצריכה הקמעונאית האיצה מאוד את הגידול בנתח השוק של הקטנים כמו רמי לוי ע"ח הגדולים כמו שופרסל ומגה.

גם בסנריו הבלהות הזה שתפס את הענף, רמי לוי עומד איתן. המכירות עולות, SSS עדיין חיובי במקצת (לפחות עד הרבעון הראשון של 2015). מה שבטוח, קריסה אינה בקלפים עבור רמי לוי. תמיד כיף להחזיק חברה כזו לאורך שנים. כך ישנים בשקט בלילה ויודעים שהמתחרים יעלמו הרבה לפני שאתה תתחיל להרגיש כאב – כמו שאמרתי אינספור פעמים בעבר ובדיוק מה שאנו רואים בשידור חי כיום.

גם תחת סנריו נוראי שכזה, מפה לשם מבלי שנשים לב – רמי לוי כבר לא רחוק מאוד מהמכירות של שופרסל. רמי לוי מתהדר בתואר "הרשת השניה בגודלה בישראל" במכירות (בשווי שוק הוא הכי גדול), אך פה זה לא נעצר. ברבעון ראשון 2015 נפתחו שלושה סניפים נוספים והמכירות של רמי זינקו כמעט למיליארד שקל ברבעון. לשם השוואה, שופרסל מוכרת 2.8 מיליארד ש"ח ברבעון. אוהבים תחזיות? (אני מת על זה) הנה לכם אחת – עד סוף רבעון ראשון 2016, 9 חודשים מהיום, רמי לוי ימכור בקצב של 1.2 מיליארד שקל ברבעון או כמעט חצי ממה ששופרסל מוכרת ברבעון. נחיה ונראה.

עכשיו נשאלת השאלה – מהו כוח הרווח של רמי לוי כיום? האם אנו בנורמה? לדעתי כמובן שלא. אנו לא בנורמה. הנורמה היא מצב שווי משקל, מצב שבו לא מתרסקות רשתות מזון. זהו מצב של "מאזן אימה" כמו שהיה לאחר התרסקות קלאב מרקט. לדעתי, בנורמה, רמי לוי יוכל להשיג שוליים נקיים של 3.5% לפחות, מה שמיתרגם לבערך 5% שוליים תפעוליים. בהנחה שהתחזית שלי תתקיים ושהשוק יכנס למסלול נורמלי יותר ב 2016, רמי לוי ירוויח לפחות 170 מיליון שקל בשנה, נקי, כאשר כיום שווי השוק שלו הוא 2.25 מיליארד – כלומר מכפיל 13.

בינתיים, אין לי או לשותפות שלנו אחזקה ברמי לוי. אנו מקווים שהמחיר שלו ירד מספיק בכדי שנוכל לקנות אותו במכפיל חד ספרתי זול. נקווה שמשאלתנו תתגשם.

15 thoughts on “התנגשות רכבות בהילוך איטי

  1. א.שורק

    מצטער… לא כל כך התחברתי כי זה נראה לי כמו ניתוח שלאחר המוות / סוג של חוכמה בדיעבד.
    אני גם פחות מקבל את זה שהקטן הוא יעיל יותר – נראה לי למשל שאמזון או וולמארט מנצלות לא רע מחסני ענק / קונות בזול ועוד ועוד…
    נראה לי שיש "פשוט" ניהול נכון של העסק וניהול לא נכון של העסק. זה נכון לכל עסק ובא לידי ביטוי בתוצאות.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      זה בהחלט ניתוח שלאחר המוות – אמרתי שזה יקרה לפני 4 שנים וזה קרה. קשה לקרוא למשהו שחשבת שיקרה לפני 4 שנים בדיעבד…

      לגבי הגודל – אני קורא להם "הקטנים" כי הם קטנים מהבהמות כמו שופרסל ומגה, במכירות, אבל גם בכוח האדם, בגודל הסניפים, בפריסת הסניפים, במטה וכו'.
      כפי שכתוב בפוסט, רמי לוי כבר לא ממש קטן – הוא אוטוטו חצי משופרסל/מגה. אולי אני באמת צריך לשנות להם את השם ולקרוא להם רק "הרשתות הפרטיות" או "הרשתות היעילות", שהרי לא יהיה אפשרי לקרוא לרמי לוי "קטן" כשהוא יעבור את שופרסל…

      Reply
  2. יאיר

    לא. שורק:

    לא צריך להתחבר. צריך להודות על האמת. וכמי שעוקב אחר הבלוג הזה מזמן, זאת הייתה תחזית שנכתבה פה ולכן זאת לא חכמת הבדיעבד.

    לגבי "יעיל" ו"קטן", נראה לי שההגדרות מעט שונות (אף שזה לא הקטע שלי להתווכח על הגדרות):
    לא מי שקטן הופך ליעיל אלא מי שיעיל הוא בעצם קטן
    (קטן = אותו היקף מכירות בפחות מ"ר/עלויות כ"א…. = מארג'נים טובים יותר)

    Reply
  3. המשקיע ששוקע

    "לדעתי, בנורמה, רמי לוי יוכל להשיג שוליים נקיים של 3.5% לפחות, מה שמיתרגם לבערך 5% שוליים תפעוליים"

    מדוע שולי רווח נקי של 3.5% מתרגמים לשולי רווח תפעולי של 5% ?

    תודה.

    Reply
  4. עמית שמיר

    ניתוח יפה מאוד ויותר חשוב נכון.

    מה שעצוב שהיעילות לא כל כך משפרת את הערך הכולל ללקוח, מלבד מחיר יותר זול.

    חווית הקניה או המשלוח ברמי לוי מניסיון אישי היא הגרועה ביותר- אבל הצרכן הישראלי הממוצע מעדיף לחסוך כסף על חשבון שירות.

    דווקא אמזון היא דוגמה טובה לשיפור כולל בערך ללקוח גם מחיר וגם שירות.

    הבעיה הגדולה בקמונעאות בישראל, במיוחד של הגדולים, שהצמיחה מוגבלת לישראל בלבד. רשתות האופנה נכשלו בחו״ל ואני מתקשה לראות את רמי לוי מתחרה בגרמניה.

    עמית

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      עמית אני הראשון להסכים איתך. אני למשל כבר לא קונה ברמי לוי אלא מזמין משופרסל. מע' ההזמנות של רמי לוי היא פשוט על הפנים.

      Reply
  5. איש (3718)

    לשופרסל יש נדלן בשווי 2 מליארד שקלים.

    זה אומר ששווי השוק של שופרסל כיום הוא פחות משווי הנדלן שלה.

    האם זה לא משנה לחלוטין את משוואת ההשקעה בשופרסל מול רמי לוי?

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000936783

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      זה שיש לשופרסל נדל"ן זה נחמד ונכון, אבל אתה לא יכול להסתכל רק על צד הנכסים. לשופרסל גם יש חוב של כמעט 3 מיליארד שקל, כך שגם אם היא תמכור את כל הנדלן היא תישאר עם חוב של כמעט מיליארד שקל, בעוד שלרמי לוי יש קופת מזומנים של 200 מיליון וללא חוב.
      מה שאתה מפספס הוא מה שנקרא "שווי פעילות" שהוא סך כל החוב הפיננסי פלוס שווי השוק של החברה. כלומר שלתמונה פה יש שני חצאים – שווי השוק וגם שווי ההתחייבויות. אמנם שווי השוק של רמי לוי גדול מזה של שופרסל, אבל שווי הפעילות של שופרסל גדול בהרבה מזה של רמי לוי. לכן שופרסל יכולה להראות זולה מבחינת שווי שוק, כלומר להסחר "במכפיל רווח נמוך" ורמי לוי יכול להסחר "במכפיל רווח גבוה" ועדיין שופרסל יכולה להיות יקרה בהרבה מאשר רמי לוי.

      Reply
  6. גולי

    בקשר למשלוחים…
    אכן, המשלוחים של שופרסל טובים משל רמי לוי (קרחוניות, קרטונים…), אבל מה עושים עם ערימה ענקית של קרטונים, פעם אחרי פעם, אחרי שבפעם הראשונה קיפלת אותם ושמת בצד למקרה שתצטרך כמה קרטונים?
    אני? חזרתי לעשות קניות אישית בסופר. בסוף בסוף, זה יוצא פחות זמן כשסופרים את כל התקלות והטלפונים גם ברמי וגם בשופרסל

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      כן הקרטונים זה מעצבן. לגבי התקלות – יש לי כמעט אפס תקלות בשופרסל. במידה ויש, שירות הלקוחות שלהם עונה מהר והם מייד מזכים אותי, ממש בלי עבודה. ברמי לוי יש תמיד תקלות – תמיד, אבל תמיד חסר משהו, במיוחד בירקות ובפירות, נשברות הביצים, חומרי הניקוי נשפכים על האוכל. ממש על הפנים.
      אישית אני שונא ללכת לסופר וזה מבזבז המון המון זמן. חיסכון הזמן שלי הוא משמעותי ולכן אני לא מוותר ולא אוותר על המשלוחים. לוקח לי בערך 10 דקות לפרק את המשלוח ולסמן את הכל ברשימה, במקום מעל שעתיים של תיזוזים כשהולכים לסופר, פקקים, דחיפות בתור ושאר דברים. מאוד לא מתגעגע לחווית הקניות בסופר, רמי לוי או שופרסל 🙂

      Reply
  7. יאיר

    שמעתי התבטאות של רמי לוי שב-2020 רבע מהקניות יהיו ברשת.
    אז למה הוא לא נערך לכך ומשפר את המערך הלוגיסטי שלו?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      שאלה טובה. רציתי לשאול אותו אבל כבר מכרתי את המניות ואיבדתי עניין.
      יש לי חבר שעובד במגה וסיפר לי שמאוד קשה להרוויח במערך המשלוחים. לדעתי המשלוחים של רמי לא רווחיים ולכן הוא לא משקיע בהם. אני מתאר לי שלהקים מערך משלוחים זה יקר. עם הזמן כאשר מערך האינטרנט יגדל במתחרים ויפעיל לחץ על רמי, הוא בטח ישתפר. עד אז – אני לא קונה שם… זה סתם עונש. לאור הורדת המחירים באתר של שופרסל גם אין הבדל שמצדיק את העונש הזה.

      Reply
  8. אני

    שלי בפייסבוק:

    (function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

    הי זאת שלי, בואו נציל יחד את מגה. עשיתי קניות במגה, וקוראת גם לכם לעשות את זה. בדרך כלל קונה במכולת ובשוק ולא ברשתות, אב…Posted by ‎שלי יחימוביץ‎ on Monday, July 6, 2015

    Reply
  9. שונג

    ברשתות פרטיות אחרות (אושר עד, יינות ביתן, שוק העיר) יש גם חווית קניה והיא טובה יותר גם משופרסל. רמי לוי בכוונת מכוון מספק תחושה של שוק\מרכול ערבי כדי לתת לצרכן הרגשה זולה שגורמת לתחושה שגם המחיר זול. טריק פסיכולוגי די מוכר בתחום השיווק.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *