עדן מתחדשת

By | 27/12/2021

כמו כל ארגון וכמו העסקים שאנו מנתחים, בתור המנהלים של העסק שלנו אנחנו חושבים בכל יום איך אפשר לשפר וליצור יותר ערך. לכן למשל שינינו את הפוקוס של עדן בינואר 2020 לחברות הרבה יותר איכותיות הראויות לסבלנות (ע"ע ההרצאה שהעברתי בתל אביב ב 31.10 לגבי ניהול סבלנות בהשקעות).

מאז הקורונה עברו הרבה מים בירדן ולאחר מחשבה ארוכה ותהליך שהצריך משלושתנו לחשוב מחוץ לקופסא, הכנו לכם הפתעה נעימה.

לפני הכל – יש לי צורך לטפוח לנו על השכם. אני יכול לומר לכם שהחבר'ה בעדן הם חברה לומדים, חכמים, גמישים. אני פחות, אני מדבר יותר על נתנאל ויניב 😆 וברצינות, אני גאה בתהליכים שאנחנו עוברים בתוכנו. אנחנו מיישמים את כל מה שאנו לומדים על העסקים שאותם אנו מנתחים, בתוך עדן. אנו משתנים ואנחנו ארגון לומד, ואם יש משהו אחד שלמדתי בשוק ההון הוא שהשוק משתנה וחי וצריך ללמוד כל הזמן, ולרוב מי שמפסיק להשתנות לאחר זמן לא רב נשאר מאחור. אנחנו ארגון שמקפיד להשתנות וללמוד, ולכן אני חושב שהדרך שלנו קדימה ורודה, מתגמלת ויוצרת, גם אם נתקלים במכשולים, ויש לא מעט מכשולים שנתקלנו בהם ואני בטוח שניתקל בעתיד. זה מחזק אותנו – שלושתנו עברנו כל כך הרבה יחד. אני עדיין זוכר איך לפני 15 שנה טיילתי בתאילנד וגנבו לי את הדרכון והארנק ממש בדרך לשדה התעופה. ללא שום מסמך מזהה, לא נתנו לי לעלות למטוס ואפילו לא היה לי שקל (או בהאט) לקחת מונית או מלון או יכולת לקבל קבל העברה מאבא שלי בווסטרן יוניון. תקוע בלימבו, רצה הגורל ופגשתי את יניב בשדה התעופה, הוא אמר לי "אל תדאג, אתה מכוסה – קח את כרטיס האשראי שלי ותגהץ כמה שבא לך". וגיהצתי במשך שלושה ימים עד שהקונסוליה עזרה לי להגיע חזרה לישראל.

התאמת מוצר-לקוח

בואו נדבר רגע על התאמת מוצר-לקוח. התאמה זו היא בסיסית וקריטית בשווק של מוצר, ולא משנה באיזה שוק. היות והפכתי לגרופי של טסלה (המכונית, לא המניה), ניקח את טסלה בתור דוגמא. נניח שלטסלה היה דגם רכב אחד בלבד- מודל 3. אז נכון שזהו רכב ורסטילי שמתאים להרבה צרכנים, אבל הוא כנראה לא מתאים למשפחות שצריכות ג'יפון או רכב עם 7 מושבים, והוא לא מתאים לאנשים המחפשים רכב מנהלים יוקרתי, והוא לא מתאים לאנשים שמחפשים ג'יפון יוקרתי. במקרה כזה, הרבה אנשים שנמצאים בקבוצות האלה "מתפספסים" או נאלצים להתפשר, ומהצד של טסלה, היא כנראה היתה מנסה לבנות אוטו שמנסה לענות על הצרכים של כל האנשים האלה והמוצר עצמו היה מפספס בכל הקטגוריות (ע"ע ה F35, המטוס שניסה לעשות הכל ולכן לא עושה שום דבר טוב).

לכן טסלה יצאה עם מודל Y שמתאים לאנשים שרוצים ג'יפון במחיר סביר, ומודל S לאנשים שרוצים רכב מנהלים יוקרתי שנניח מקביל לאאודי A8, ומודל X לאנשים שרוצים ג'יפון יוקרתי שמקביל נניח לפורש קאיין. ככה כולם מרוצים, המוצרים מתאימים ללקוחות, הלקוחות מתאימים למוצרים ואיכות החוויה משתפרת דרמטית.

ההתאמה הטובה הזו לקבוצת הלקוחות אינה רק משפרת את החוויה של הלקוח, היא גם מאפשרת יותר חופש לטסלה להחליט על שיפורים במוצר שלה, כי קבוצת הלקוחות היא מצומצמת יותר ולכן צריך להתחשב בפחות גורמים. למשל, כשרוצים להוסיף איזה פיצ'ר למודל S, לא צריך לחשוב אם הוא מתאים למשפחה עם ילדים קטנים ולא צריך לחשוב אם הוא מתאים לעגלות או לצעצועים או לשד יודע מה. פשוט כי יודעים שקבוצת הנהגים ברכב הזה יהיו מנהלים ברמה בכירה, כנראה מבוגרים מ 40 וכו'. יותר קל לאפיין את הלקוח ולכן יותר קל לשנות דברים במוצר ולהתאים אותו טוב יותר לצרכן.

מוצר לקוח בעדן

בשוק ההון עובדה זו לא שונה מאוד, ולאחר מחשבה נוכחנו לדעת שאנחנו חברה עם מוצר אחד בלבד. עם השנים ראינו איך אופי הלקוחות שלנו משתנה, כך שנוצר מנעד רחב של סגנונות וטעמים של לקוחות בקרן, החל ממשקיעים שהם עובדי הייטק בתחילת דרכם, דרך מנהלים בכירים בהייטק, סטארטאפיסטים צעירים שעשו אקזיט, משקיעים בגיל הפנסיה, מנהלים בתחומים שונים לפני גיל פנסיה, אנשים עשירים מאוד, מוסדיים קטנים ומוסדיים גדולים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות – לא יתכן שלכולם יש מטרה זהה ולא יתכן שלכל הלקוחות האלה יתאים מוצר אחד.

ו– בואו "נגלה" את הההפתעה!

כתוצאה מתהליך חשיבתי ארוך הגענו למסקנה שעדן לא צריכה להיות one trick pony שמנסה לרצות מאות בעלים, אלא פלטפורמה, שנותנת ביטוי לסגנונות שונים של השקעה וסגנונות שונים של משקיעים. לדעתנו באופן כזה יהיה אפשר לשפר את חווית הלקוח, לשפר את ההתאמה ללקוח, לשפר את התשואות ואת תהליכי קבלת ההחלטות הפנימיים שלנו.

תוצאת התהליך היא הקמת קרן נוספת במקביל ל-"עדן אלפא", שתיקרא "עדן דיסקברי" (הסיבה לשם בהמשך). שתי הקרנות תנוהלנה תחת קבוצת עדן. מבנה קבלת ההחלטות ישתנה ובמקום quorum שהיה צריך עד היום בשביל לקבל החלטה, יהיה לכל אחת מהקרנות Portfolio Manager אחד שיוביל ויקבל את כל ההחלטות הסופיות, תחת התייעצות בשניים האחרים. בעדן אלפא ה-PM יהיה יניב ואני ונתנאל נייעץ, ובעדן דיסקברי אני אהיה ה-PM ויניב ונתנאל יהיו היועצים. צעד זה יסלול את האפשרות לפיתוח מוצרים נוספים, אם תיקרה בדרכנו ההזדמנות המתאימה.

ההשקעות בעדן אלפא ימשיכו להיות בחברות מעולות עם מודלים עסקיים מיוחדים ומונעי חדשנות המנוהלות בידי מנהלים מוכשרים במיוחד. הדגש יהיה על חברות מנצחות שהוכיחו יכולת להמשיך ולנצח ולהפתיע לטובה לאורך זמן. לרוב, אלה יהיו חברות גדולות, בוגרות ונזילות יותר.

האופי של ההשקעות בעדן דיסקברי יהיה, כפי שמרמז השם, חברות שהן בשלב כלשהו של תהליך גילוי או בשלב מוקדם יותר בחייהן (דוגמא עכשוית – CDON (עד חודש ינואר 2021)), תהליך שלדעתנו טמונה בו הרבה אלפא. כמו כן, אופי ההשקעות יהיה בחברות שנמצאות בפינות יותר נידחות, פחות נזילות, יותר קטנות וסובלות מתמחור חסר. כמו כן הקרן תוכל להשקיע במצבי תמחור חסר קיצוני שלאו דווקא מלווה אליו תהליך גילוי. הקרן החדשה פונה לקהל אשר רגיש פחות לתנודתיות, רגיש פחות לנזילות ומוכן להשקיע במקומות "מוזרים".

ניצול הזדמנויות שאינן מתאימות לעדן אלפא

במהלך המחקר שלנו לקרן עדן אלפא אנו נתקלים בהרבה חברות קטנות שעל פי ניסיוננו, עשויות להוות השקעה מוצלחת, אך הן אינן נקלטות בעדן אלפא מפאת שיקולי נזילות, תנודתיות, סיכון, גודל והתאמה לקהל היעד. מטרת הקרן החדשה היא לאפשר ניצול הזדמנויות אלה עבור המשקיעים בקרן המתאימים להשקעות כאלה, במקביל להצלחה בעדן אלפא, תוך פחות דגש על נזילות או תנודתיות. הסיפורים שם יהיו מיוחדים ושונים מהנוף המצוי וכתוצאה מאנליזה מיוחדת ומעמיקה כמו שצוות עדן יודע לעשות.

מבנה

ההזדמנות שנפתחת בהשקת קרן חדשה היא כפולה ומכופלת. פרט לכל היתרונות שהרחבתי עליהם מעלה בהתאמת מוצר לקוח וכו', היות וזהו מוצר חדש, חלות עליו מגבלות רגולציה נפרדות מעדן אלפא, ולכן, בפעם הראשונה מזה שנים, נוכל לקלוט מספר מוגבל של משקיעים שאינם כשירים לקרן (פה אפשר לראות את ההגדרה של משקיע כשיר). מגבלות רשות ניירות ערך מכתיבות עד 35 ניצעים ומשקיעים לא כשירים בשנה. לכן, תיפתח רשימת מתעניינים לא מחייבת, שבה כל אחד יוכל להרשם ע"י שם, טלפון, מייל, ואינדיקציה לסכום ההשקעה הפוטנציאלי. בעת סגירת ההרשמה, הרשימה תסודר לפי הערכים בטור הסכומים, ו – 35 המתעניינים אשר סיפקו את האינדיקציות הגבוהות ביותר יוכלו לעבור משלב ההתענייננות והמידע הכללי, לשלב ההצעה וההשקעה. לאחר שנה נעשה שוב רשימה שכזו, אשר תאפשר ל 15 אנשים נוספים לקבל מידע ולהשקיע בקרן, עד שנגיע למגבלה של 50 משקיעים שאינם כשירים והקרן תיסגר למשקיעים לא כשירים.

מינימום ההשקעה המתוכנן 750,000 ש"ח, והוא יכול להשתנות מעלה או מטה כתלות בהתעניינות ובמקומות הפנויים. 

תאריך התחלת הפעילות המשוער הוא ה- 1 בפברואר, בלי נדר.

בנוסף, עדן דיסקברי תהיה קרן קיימנית ולכן תוכל לקלוט כספים של קופות גמל וקרנות השתלמות, כספים שהם "ארוכים" ותנודתיות תהיה פחות משמעותית עבורם.

לאור המגבלות הרגולטוריות, פרטים נוספים יחשפו רק ל – 35 מתעניינים בכל 12 חודשים.

רשימת המתעניינים תיפתח היום, ב 27.12.2021 ותיסגר ב 26.1.2022, בתקופה הזו כל אחד יהיה יכול להירשם ברשימת המתענייננים. אנחנו מתנצלים מראש בפני כל מי שלא יקלט – המגבלות הרגולטוריות שחלות עלינו הן קשות ומוחלטות ואין לנו שיקול דעת ימינה ושמאלה. אולי בעתיד הרשות לני"ע תחשוב על פתרון שיציע ניהול איכותי ובחירה רחבה יותר גם למשקיעים שאינם כשירים.

למען הסר ספק – אין לראות בפרסום או ברשימת המתעניינים הצעה של יחידות הקרן, או הזמנה להציע הצעות לרכישת יחידות הקרן. פרסום זה הוא פרסום כללי בדבר כוונה להציע ניירות ערך בלבד. הצעת ניירות הערך ומכירתם תוגבל למשקיעים המנויים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך ("משקיעים מתוחכמים"), ו – 35 משקיעים שאינם מתוחכמים כל 12 חודשים בלבד. רשימת המתעניינים נועדה לאפשר מסירת אינדיקציות בלתי מחייבות בלבד לגבי התעניינות ראשונית בקרן, ואין לראות באינדיקציות אלו הצעות, ובהזמנה לספק אותן "הזמנה להציע הצעות".     

———-

אני נרגש ונפעם לדרך החדשה שאנו יוצאים אליה – אני מאמין ויודע שאנחנו נצליח – והמשקיעים שלנו יצליחו איתנו. אני גאה להיות חלק מארגון שיודע לחשוב ולהשתנות, ארגון גמיש שממשיך להתפתח, ארגון שהוא antifragile ויודע שבזכות זה נוכל ליצור ערך ענקי למשקיעים שאיתנו לאורך זמן. הפעם האחרונה שהרגשתי כל כך נרגש ואופטימי היתה כשהקמנו את עדן, ונסעתי באוטובוסים לעורכי הדין ולרואי החשבון, ושהנאמן שלנו היה עושה חישובים באקסל ובעיפרון, לפני מעל עשר שנים. כל אלה הם עדות לכך שאנחנו נהיה כאן עוד הרבה, הרבה שנים, ושנוכל לשחזר את הצלחת העבר הרבה שנים לתוך העתיד, ואשמח יותר מהכל לחלוק את ההתרגשות שלי והציפיות שלי לעתיד איתכם- בקרן החדשה, וגם על דפי הבלוג הזה, שאני חושב שהשינוי יפיח רוח חדשה בדפיו הישנים.

אני מזמין אתכם לגלות עולם חדש בעדן, עדן דיסקברי!

נתראה בקרן החדשה ובתגובות!

צוות עדן

5 thoughts on “עדן מתחדשת

  1. benny

    החזרת לנתנאל את הכסף שגיהצת לו ? איפה נרשמים ?

    Reply
    1. אסף נתן

      חחח כמובן.
      יש לינק בפוסט לרשימה. ותודה על ההתעניינות!

      Reply
  2. Yoni

    מברוק ובהצלחה גדולה, מחכה לשמוע על המשך הדרך…

    Reply
    1. אסף נתן

      התגעגעתי, לא שמעתי ממך הרבה זמן!
      ותודה!

      Reply
  3. Haim Sabo

    מדהים אסף!
    המון בהצלחה, אין ספק שאם לא היית משקיע היית יכול להיות יופי של storyteller.
    אני אעקוב מקרוב ומאחל לך לנצח את השוק שנה אחר שנה

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *