מצב הסלמון – עמוק לתוך התזה

By | 10/02/2021

כזכור, יש לנו אחזקה בחברת אקווהבאונטי (AQB) שכתבתי עליה בסדרת פוסטים (אחת, שתיים, שלוש). כשכתבתי על החברה המחיר היה מתחת ל- 2 דולר, כיום ולאחר שני דילולים מאסיביים המניה ב 10 דולר לאחר שביקרה גם 13 דולר. שאלו אותי בתגובות לפוסט מה דעתי על המניה, אז אקדים ואומר שמכרנו את רוב האחזקה במחירים של בין 6 ל 12 דולר, אך אנחנו ממשיכים להחזיק חלק קטן. בפוסט הזה אנסה להסביר מה הרציונל בכך שאנו ממשיכים להחזיק אחזקה קטנה ולמה הסיכוי סיכוי השתפר, אף על פי שהמחיר עלה פי 5.

במצגת של אקוואבאונטי אפשר לראות שהתוכנית מתקדמת לפי הצפי, הדגים מצליחים להמיר את האוכל שלהם לבשר ביחס של 0.85 (שזה מדהים) שזה מעל הצפי של יחס 1:1, והחברה כבר נסגרה על שלושה אתרים אפשריים להקמה של החווה השלישית והגדולה שלה. התוצאות מאוד מאוד מעודדות, ולאחר הדילול האחרון לחברה יש ככל הנראה מעל 160 מיליון דולר בקופה.

בשקפים שמדברים על החווה השלישית אפשר לראות שני דברים מעניינים:

אפשר להבין שהם מתכננים לבנות 4 חוות של 12,500 טון או 5 חוות של 10,000 טון בשביל להגיע לכושר ייצור של 50,000 טון, כאשר ההשקעה הכוללת תהיה 700 מיליון דולר. החווה שמדוברת בשקף השני תעלה ככל הנראה 140 מיליון דולר. אם נניח 8 שנים להחזר ההשקעה זה אומר שהיא תרוויח 17.5 מיליון דולר בשנה מזומן, ולפי 69 מיליון דולר הכנסות נקבל שוליים נקיים של 25% – כאשר המגדלות האחרות עובדות בשוליים של 12%-15%, ונהנות מסביבה חינם אין כסף שמספק הים. כלומר למרות שאקוובאונטי מגדלת את הדגים במיכלים נקיים ביבשה, בעלויות כבדות שקשורות ל RAS, היא עדיין תצליח להוציא מהם שוליים יפים מאוד שמתקרבים לאלה של אפל.

הסלמון של אקוובאונטי וסלמון רגיל, בני אותו גיל

כלומר שלאחר שתיבנה החווה השלישית במספר, החברה תרוויח סביב 17 מיליון דולר, אם נניח ששתי החוות הקטנות רק מכסות הוצאות אחרות. מכאן שהחברה נסחרת לפי מכפיל 40 על אותו הרווח, וניזכר שיש לה את הכסף כבר בקופה.

אז ראשית כל אני שמח שסוף סוף אפשר לחשב לחברה מכפיל רווח. כשאנו התחלנו להשקיע זה היה רעיון, ועכשיו הוא קורם עור וגידים. עכשיו נטפל בסוגיות העסקיות.

כשהשקענו בעברנו בחברות הכבלים, תמיד התפלאנו איך חברות הכבלים מוכרות את מגדלי הסלולר במכפילים מטורפים על ההכנסות ועל האביטדה – מכפילים כמו 30, 40 וכו'. ואז נתקלנו בחברות האנרגיה הסולארית, שגם שם מכפילים דו ספרתיים של 20-40 על התזרים הם הנורמה. הנכסים האלה מניבים, עם חוזים קשיחים לאורך שנים. אך גם חוות סלמון הם נכסים מניבים, צפויים, בעלי ביקוש יחסית קשיח. נשאלת השאלה – האם אפשר לנסות ולייצר פרופיל דומה בחוות גידול של סלמון? אם התוצאת קבועה יחסית (כזכור, אין מחלות וכו') והכל צפוי ומתוכנן מראש – איזה מכפיל צריכה לקבל חווה כזו? נכון, מחיר הסלמון נע באופן תזזיתי יותר מאשר חוזים קשיחים עם ממשלה, אבל סלמון צריך כל הזמן ואפשר לחתום חוזי מכירה ארוכים. האם לא מגיעה לחווה כזו חצי ממכפיל שמקבלות החוות הסולאריות?

כיום, מגדלות הסלמון הגדולות כמו מואי וסלמאר נסחרות לפי מכפיל 25-40. האם לאקוובאונטי הקטנה שלנו, בעלת פרופיל הרווח הטוב יותר, שוליים רחבים יותר, עם הטכנולוגיה שהיא העתיד כנראה, שיכולה לגדל מקומית את הסלמון שהצרכנים שלה יקנו – טרי ממש, מבלי לזהם את הסביבה, שהדג שלה נקי יותר, האם לא מגיע לה גם מכפיל 25-40? ואקוואבאונטי תצמח הרבה יותר! היא סביב מכפיל 40 על חווה אחת (שעדיין לא הוקמה), אבל יש עוד 5 בדרך…

לא רק זאת, משיחותי עם סמנכ"ל הכספים הבנתי שיהיה אפשר למצוא משקיעים לחוות האלה, כנראה החווה הראשונה תהיה POC ואחרי כן כשיהיו מספרים אמיתיים יהיה אפשר לגייס חוב לסיפור הזה. אם התשואה היא דו ספרתית – 12-14% בשנה, בעולם ריבית אפס לא צריכה להיות בעיה להשיג מימון – גם ממשקיעים חיצוניים וגם תמיכה מהממשלה שרוצה לעודד פרוייקטים חקלאיים.

כך שאפשר לטעון שמכפיל 40 עבור החברה הוא סביר, למרות שההכנסות מהחווה השלישית כנראה במרחק של 18 חודש מהרגע שיניחו את אבן הפינה. האם באמת רק ב 2028 החברה תגיע לייצור של 50 אלף טון סלמון? לדעתי היא תגיע לפני כן.

עכשיו נרים שניה את העיניים מהמספרים ונסתכל על התמונה הגדולה. החברה תתחיל בקרוב לבנות את החווה השלישית שלה, יש לה את כל הכסף שהיא צריכה מזומן בקופה. הרבעון הבא ה AAS ישווק במאסה רצינית (התחיל ברבעון שעבר) ומפה לשם החברה כבר בשווי שוק של כמעט 700 מיליון דולר.

לו"ז הייצור של AQB

האם יש בליבכם ספק שהחברות האחרות, אם לא הסתכלו בעבר, מסתכלות היום? תג המחיר כשאני כתבתי על החברה היה 60 מיליון דולר. עם כל הדילולים והעליה המטאורית במחיר המניה- תג המחיר עלה כבר לכמעט 700 מיליון דולר. תג המחיר עולה כל יום – דעתי נשארה – בסוף מישהו יקנה את החברה הזו. ואם לא, היא תתקדם לה ותייצר עוד ועוד סלמון, ולדעתי באופן מהיר יחסית היא תגיע למטרה הראשונה – 50,000 טון ייצור שיתנו לחברה רווח של 80-100 מיליון דולר, בתחנה הראשונה, כשכיום היא נסחרת בשווי של מתחת ל700.

בנוסף – העליה במחיר המניה, כמו שכתבתי לאחד המגיבים, היא נבואה שמגשימה את עצמה. העליה המטאורית במחיר נתנה לחברה הזדמנות פז לממן את עצמה בכסף זול משוק ההון, שבתורו האיץ את הצמיחה של החברה והעלה את הערך שלה. ברוב המקרים ערך החברה עולה ואז העליה בערך החברה מושכת את המחיר מעלה, במקרה של אקווהבאונטי המחיר עלה ומשך את ערך החברה כלפי מעלה. הנה מה שכתבתי לאותו מגיב:

המניה עלתה הרבה והעסק לא התקדם במהירות שהמניה עלתה. אבל אתה יודע – כשמשהו כזה קורה מופיעה תופעה שנקראת רפלקסיביות: בדרך כלל העסק מצליח ואז המניה עולה. אבל אם, כמו למשל טסלה, המניה עולה לפני שהעסק מצליח או שהמניה מקדימה את העסק, נוצר מצב שהמניה יכולה למשוך את העסק למעלה, פשוט כי היא נותנת לו גישה אינסופית לקפיטל. אם אקוואבאונטי, שהיתה לא מזמן ב 50 מיליון דולר, תגיע למיליארד דולר, זה ממש משנה עולמות – היא יכולה לדלל את המשקיעים ב 10% בלבד, לקבל מאה מיליון דולר ולהקים מספר חוות סלמון. המניה עצמה עוזרת לעסק! התופעה הזו דומה לנבואה שמגשימה את עצמה, אם כולם מאמינים שמשהו יצליח, יכול להיות שהוא יצליח רק כי כולם מאמינים בו. המחזורים האדירים במניה והשווי הגבוה, והדילול שהם עשו לאחרונה שהכניס להם ה-מ-ו-ן כסף, רק מוכיחים את זה, לדעתי באופן מגוחך, אם המניה תמשיך לעלות הסיכוי שאקוואבאונטי תצליח להפוך עולמות גם עולה, ואז הסיכוי שיהיו עליות נוספות גם עולה…. 

היום יותר מתמיד צריך לשים לב לתופעת הרפלקסיביות. לא רק העסק משפיע על מחיר המניה, מחיר המניה משפיע על העסק. הדוגמא העכשווית ביותר היא כמובן גיימסטופ. אני לא רומז שדעתי היא שגיימסטופ תצליח בטרנספורמציה שלה, אבל אם היא תדלל את המשקיעים ותקבל הרבה כסף משוק ההון, הסיכוי לטרנספומציה שחלמו עליה ב WSB עולה.

לכן, כמו שאמרתי בפתיח – הסיכוי להצלחה עלה. בעבר זו היתה חברה קטנה עם סיכון גדול. הסיכוי שלה להצליח היה אולי 50%. לכן גם האפסייד במקרה שתצליח היה גדול. היום לדעתי הסיכוי שהיא תצליח להגיע לשלב המסחרי ולצמוח לתוך השוק כבר סביב 80-90%, ולכן הסיכון ירד, ואיתו האפסייד. עם זאת, עדיין נשאר אפסייד. לא מאמין שהיא תעלה פי 5 שוב (מי יודע) אבל עדיין נשאר אפסייד כשהחברה תמשיך ותתקדם.

לא רק זאת – החלק של תורת המשחקים באקווהבאונטי נשאר בעינו – היא מהווה איום הולך וגדל על השחקנים הותיקים. הולך וגדל – בגודלו (מ 60 מיליון ל 700 מיליון) וגם במהותו – ככל שהיא מתקדמת בייצור שלה והטכנולוגיה שלה מגיעה לסקייל – האיום שהמתחרים יוחלפו גדל. העובדה שהם לא קנו את AQB עד עתה היא מחדל ענקי מבחינתם, כמו המחדל שבלוקבסטר לא קנתה את נטפליקס וכמו המחדל שיאהו לא קנתה את גוגל ואינספור מחדלים כאלה שהעתיד הוכיח שהטעות היתה ענקית. כבר היום הטעות התנפחה מ 60 מיליון ל 700 מיליון… בעתיד הרחוק יש סיכוי לא רע שחלק גדול מהתפוקה של החוות התת ימיות בעולם יעבור לגידול על פני האדמה, זו למשל התחזית של FAO. אם AQB תיקח נתח בעוגה הזו, היא יכולה להיות בשווי אף גדול בהרבה מהיום. לכן דעתי נותר שם עוד קצת אפסייד – זה לא ברור וקל כמו שזה היה כשהיא היתה מתחת ל 2 דולר, אבל עדיין יש אפסייד. השארתי זנב קטנצ'יק ואעקוב מקרוב.

15 thoughts on “מצב הסלמון – עמוק לתוך התזה

  1. aw

    תודה רבה.. מעניין.
    אסף התייחסות קטנה לCdon
    משהו השתנה בתפיסתך לגביה אחרי הראלי המטורף במחיר ? עדיין בעוד 5 שנים שער 3000 ? תודה אסף

    Reply
    1. אסף נתן

      אכתוב פוסט בנושא בקרוב

      Reply
  2. גלעד

    תודה רבה אסף על עוד פוסט מצויין. שאלה – האם הם כבר מוכרים את הסלומון AAS ? אין בעיות מיוחדות בעניין הזה? זכור לי שזה היה אחד הסיכונים של החברה.

    Reply
    1. אסף נתן

      כן הם כבר מוכרים אותו. לא נראה לי שתהיה בעיה למצוא קונים

      Reply
  3. גלעד

    אם הבנתי נכון הם זקוקים לעוד נגיד 550 מיליון לחוות הנוספות (סדר גודל של 3-4 דילולים נוספים בסדר גודל של האחרונים). הם אומרים איך הם מתכוונים/מעדיפים לגייס את זה?

    Reply
    1. אסף נתן

      כתבתי בפוסט – כנראה עירבוב של חוב ומימון ממשלתי וכל מיני JV. יש להם איזשהו שותף מסתורי בארץ, וכנראה יקימו חווה אחת בישראל. אני אהיה הראשון לאכול מהסלמון שלהם, שאני אקנה בכסף שהרווחתי מהמניות שלהם 🙂

      Reply
  4. רועי אהרון

    היי אסף,
    תודה על העדכון, בהחלט מספק לשמוע שה-feeding conversion כל כך נמוך גם בהשוואה לשאר מקורות החלבון מהחי וגם ביחס לציפיות הראשוניות, בהחלט עשוי לחזק את היתרון היחסי ולהדגיש אותו עוד יותר על פני הגידול בכלובי הים.

    גם אותה רפלקטיביות שהזכרת בהחלט נוכחת כאן, מקווה שהמנהלים ישכילו לנצל את המומנטום והשווי התופח ויקצו את ההון במהירות וביעילות, מצד אחד לשמר קצב גדילה מהיר מבחינת facilities ומנגד אני רוצה לראות עלייה בכמות ה-AAS שנמכרים ללקוחות.

    אשמח לשמוע את דעתך – עכשיו, כאשר יושבים מזומנים בקופה והגישה להון טובה לאין שיעור לעומת מספר חודשים אחורה, לדעתך על החברה להתרחב במודל של הקמה וניהול עצמאי של מתקנים חדשים או לחפש JV עם שותף מקומי שמגיע ובקיא בשוק היעד? הרי במצגות יש התייחסות לברזיל, ישראל ואסיה ואם איני טועה גם הוקמו כבר חברות בנות לטובת העניין. נמשיך לעקוב.

    כמה נקודות מעניינות שנתקלתי בהן בהקשר השפעות מאקרו/הסנריו שבו החברה נרכשת בידי שחקן מזון מסורתי:

    # ביידן דוחף לכלכלה יבשתית – יהיה מעניין אם יהיה גיבוי של הממשל בצורת סובסידיות/השתתפות/עידוד בחקלאות יבשתית, רק זה לא יעשה

    # אחת הענקיות מקצה 400 מיליון דולר לטובת רכישת שחקן דגים – סופר מעניין בעיני, בייחוד עם הכל הפוקוס ש-AQB זכו לו בזכות ARK לאחרונה, לא יהיה מופרך בעיני לראות איזשהו מיזוג או עסקה שתירקם בעתיד הקרוב

    Reply
    1. Haim Sabo

      היי רועי,

      תודה על המידע שהוספת, חשוב רק לתקן, אחת הענקיות לא מקצה 400 מיליון דולר כפי שכתבת, בלינק שצרפת כתוב שאחת הענקיות מחפשת להכנס לשוק הדגים שערכו 400 מיליארד דולר

      כמו כן לא צוין באופן מפורש הסכום שאותה ענקית מתכוונת להשקיעה בשביל רכישה כזו אגב מבחינת שווי AQB אלו חדשות טובות משום ששווי החברה גדול מ400 מיליון….

      Reply
      1. רועי אהרון

        היי חיים,

        צודק, my bad.
        בכל אופן, כל גוף גדול שישים את יהבו על התחום בדגש על aquaculture הרי זה מבורך – עניין ==> תחרות ==> שווי גבוה יותר ל-AQB (נכון, זה מעט מפושט אבל עדיין).

        Reply
  5. Haim Sabo

    היי אסף,

    באחת התגובות בבלוג האחרון שכתבת על CDON, דובר ואפילו צורף לינק ליוטיוב שמדבר על 100bagger, בקצרה מניות שהניבו לאורך זמן 100 דולר על כל דולר שהושקע בהן.

    ברור שצריך הרבה מזל כדי למצוא אחת כזאת, זאת בנוסף כמובן ל"כללים" שכותב הספר פורט.
    האמת אני חייב להגיד שאני ממש לא אופתע אם AQB תהיה אחת כזאת.
    מה שהכי התחברתי אליו בכתבות שלך לגבי AQB היו ש AQB עושה ממש Disruption בתחום ושיש לה "תעודת ביטוח" של לכל הפחות 6 שנים, 3 דורות של דגים.
    וכן לכל נושא תורת המשחקים והחברה "שתמצמץ" ראשונה.

    כמובן שאם התסריט של רכישה ע"י חברה גדולה יתממש הסיכוי ל100bagger הופך לאפסי, אבל במידה ולא, הסיכוי להיות ה google או ה netflix של תעשיית הדגים, זה שלא שמים אליו לב או מתייחסים אליו בביטול יכול מרגש מאוד.

    בכל מקרה, מעניין אותי לדעת מה דעתך לגבי האמור למעלה, וכן מה דעתך לגבי הראיון של המנכלית ב Mad money האם פספסתי משהו שגרם למנייה ככה לצנוח?

    Reply
  6. Haim Sabo

    אסף, מה דעתך על הדוח האחרון?
    והאם התזה עדיין מחזיקה בהתייחס לקצב הגדילה ותחזית שנתית לחברה

    Reply
    1. אסף נתן

      אני כבר לא מחזיק, אבל די מאכזב שהעלויות של הקמת החווה עלו כל כך הרבה. מצד שני זה שהם יגייסו חוב לזה זה נהדר כי זה כנראה יהיה חוב מאוד זול והדילולים יפסיקו. בנוסף, העסק צומח.

      ב 10K טון לאחר שיקימו את החווה השלישית הם יכניסו (תחת הנחות שמחיר הסלמון ישאר מדוכא כמו שהוא היום) בערך 50 מיליון דולר. לפי שולים של 30% זה אומר רווח תרומה של 15 מיליון דולר, ואז צריך להוריד הוצאות של החברה עצמה, הייתי אומר שהם יהיו סביב ברייק איבן או רווח קטן. בקיצר זה נראה נחמד. אם הם יבנו עוד 4 חוות כאלה כמו שהם מתכננים הסיפור יתפוס תאוצה.

      בכל מקרה כבר אמרתי שהתזה התארכה מאוד פה, יקח כמה שנים לראות אותם צומחים, ולא קנו אותם כמו שצפיתי (אולי זה עוד יקרה לאחר החווה השלישית). זה נחמד אבל יש דברים טובים יותר בשוק.

      Reply
  7. Haim Sabo

    עוד דילול מאסיבי!
    מה עמדתך בנושא אסף? האם זה סימן חיובי או שלילי?
    הם שורפים כסף בצורה כל כך אינטנסיבית שהם שוב צריכים לגייס כסף
    האם לדעתך ההנהלה יודעת מה היא עושה?

    Reply
    1. אסף נתן

      אני פחות בעיניינים אבל גם הדילול הזה מאכזב כי הם אמרו שישתמשו בחוב או JV. זה בתוספת עלויות גבוהות מהצפוי על הפרוייקטים מבאס. ההנהלה יודעת מה היא עושה אבל כנראה כמו תמיד בפרוייקטים יש "עלויות בלתי צפויות". כשאני מחשב עלות פרוייקט אצלנו בקרן תמיד נתי אומר לי – "תחשב ואז תוסיף 50%" כנראה שהם לא עשו את התרגיל הזה.

      בכל מקרה לכן מכרתי – המחיר שיקף הרבה הצלחות בעתיד שבינתיים לא קורות. מעניין אם בסוף יקנו אותם אבל אחרי כל הדילולים בטח יקנו במחיר שאני מכרתי…

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *