לקנות מרקטפלייס בזיל הזול – חלק 4

By | 17/02/2021

אחרי שלושה חלקים אינטנסיביים (1, 2, 3) נחתי קצת. חיכיתי בסבלנות שנדבר עם החברה ואאסוף את כל הפרטים שדרושים בשביל לכתוב את חלק 4 – ובשעה טובה, זה הגיע.

מאז ה20 בינואר שכתבתי על החברה בפעם האחרונה, קרו לא מעט דברים: יצאה מצגת מ Far View Capital שמתארת בגדול מה שכתבתי בחלקים 2 ו 3, יצא דוח רבעון 4 של החברה, אדם ווידן מ ADW Capital חשף שהוא מחזיק 10% מהחברה ויצא סיקור רשמי לחברה מבנק השקעות שבדי בשם SEB.

בגדול, הכל קרה לפי התוכנית: יותר ויותר אנשים מכירים את החברה, השבדים מתחילים לשנות את דעתם והמחיר… טס….

לפני שנתחיל אני רוצה לדבר על מושג מפוקר – מושג שנקרא "ידיים חלשות".

ידיים חלשות

כבר אמרתי זאת על גבי דפי הבלוג הזה – לדעתי יש הרבה במשותף בין השקעות ופוקר. לא מעט משקיעים טובים מאוד משחקים גם פוקר. באפט קצת שונה כי הוא משחק ברידג', שגם הוא משחק הסתברותי, אבל משקיעים טובים הם גם לא פעם שחקני פוקר טובים. באופן לא מפתיע, הקשר בין שני התחומים נראה גם במילים המתארות אלמנטים בהם. למשל, באנגלית, המילה "bet" משמשת רבות בקונטקסט של השקעה במניה, גם על ידי באפט. המילה "bet" באנגלית בהקשר של מניה מתארת השקעה. לצערי הרב, בעברית, "bet" משמעו "הימור" על מניה. אוי וי!! הימורים?! לא!!! לצערי עברית שפה דלה כי המילה"הימור" מתקשרת עם ביצוע פעולה מסוכנת, קזינו, רולטה וכו'. לדעתי המילה "bet" יותר מקבל למילה "התערבות" בעברית מאשר ל"הימור", אך שתי המילים לא קולעות במדוייק למשמעות המילה באנגלית. נעזוב את ההתפלפלות האטימולוגית, מה שחשוב הוא לא פירושה המדוייק של המילה, אלא שהמילה הזו מתארת משהו הסתברותי. כשבאפט places a bet על מניה, הוא חושב שהיא תעלה. הוא לא תמיד קולע – כמו למשל IBM. לכן קונה של מניה bets ("מתערב" או "מהמר") שהמניה תעלה, המוכר bets ("מתערב" או "מהמר") שהמניה תרד.

בפוקר ובהשקעות, יש סגנונות: סולידיים ואגרסיביים, יש סיכונים גדולים ותשלומים גדולים וסיכונים קטנים ורווחים סולדיים וקבועים. בשניהם יש גם ערב רב של רגשות ולחצים שבפניהם צריכים לעמוד השחקנים. כשאני משחק פוקר אני אוהב להתבונן פנימה לרגשות, ללחצים ולתהליכים שעוברים עלי במהלך המשחק. אני לומד על עצמי ועל האופי שלי. אפשר לומר שהתהליכים הנפשיים ששחקן עובר במהלך ערב משחק הם מעין הילוך מהיר לתהליכים הנפשייים שעובר משקיע: תאוות בצע, חרטה, FOMO, לחץ חברתי, לחץ פיננסי, התאהבות בפוזיציה, בטחון עצמי מופרז ובטחון עצמי נחות מידי, מה לא – הכל יש בשני התחומים ולקחים שנלמדים בתחום אחד יכולים לעבור לתחום השני. בשונה מהשקעות, פוקר משחקים עם חברים ומשחקים בכסף קטן. לכן שכר לימוד בשולחן הוא זול פי כמה מאשר בהשקעות.

אחד האלמנטים המשותפים בין פוקר והשקעות הוא היכולת לחשוב הסתברותית והיכולת לנהל את הסיכונים, כשאתה יודע שהתוצאה במשחק אינה תלויה רק בך אלא במה יעשו גם השחקנים האחרים. בשולחן הפוקר, כששחקן מקבל יד חזקה, הוא לרוב מרים את ההימור כדי להעיף את הידיים החלשות. בכל סיבוב של העלאת ההימור הידיים החלשות מתקפלות ונותרים פחות ופחות שחקנים.

מהי יד חלשה? כולם יודעים – יד חלשה היא יד שהסיכוי שלה לנצח את היריבים נמוך. אך כמו ששחקני פוקר טובים יודעים, יש עוד סוג של יד חלשה – יד חלשה היא גם יד שמחזיק בה שחקן חלש. ישנן הרבה סיבות שבגינן שחקן יכול להיות חלש. חלקן זמניות וקל לשנות אותן, חלקן אופייניות ומבניות ויותר קשה לשנותן. חולשה זמנית יכולה להיות כי אותו שחקן עייף, כועס, פחות ער לסביבה שלו, אולי למשל הוא נחל רצף של הפסדים ונפגע הבטחון העצמי שלו, וכו'. חולשה קבועה יותר יכולה להיות כי קל להפחיד אותו, כי הוא לא בטוח מספיק בחוזקה ובחישוב ההסתברות של היד שלו. כמו בהשקעות, כדי להצליח צריך להסתכל לטווח הארוך ולשאול את השאלה – האם האסטרטגיה שלי נכונה? האם התוחלת של ההחלטות שלי חיובית? אם התשובה היא כן, צריך להתעלם מהרגשות ולפעול בהתאם להסתברות.

בארבעה בפברואר ראינו ידיים חלשות לאחר הדוח של CDON. כשאנשים נכנסים להשקעה מבלי להבין לאן הם הולכים, הם בעצם מחזיקים ביד שלא ברורה להם ההסתברות שלה לנצח את היריב, או במקרה שלנו, ההסתברות שלה להגיע למטרה. באותו יום חמישי קריר בפברואר, כשיצא הדוח, נפתח Flop על השולחן והיה צריך לקרוא את המפה שוב, להעריך את הסיכונים וההסתברויות מחדש. חלק מהשחקנים הרגיש שהbet גדול עליו ולכן מכר בפאניקה, חלק אחר לא היה יכול לשאת את אי הודאות ולכן מכר כדי לחכות לבטחון מלא. שני סוגי שחקנים חלשים אלה קיפלו את הידיים שלהם. מי שידע מה תוחלת ההימור שלו, וידע שהתוחלת חיובית, לא פחד. הוא הבין שהשחקנים החלשים עזבו את המגרש ונשאר כסף על השולחן. הוא פעל לפי ההסתברות, ולא לפי הרגש. וההסתברות להצלחה לא השתנתה כהוא זה, גם אם החברה אמרה שהפלטפורמה החדשה שהטמיעו באוקטובר הסבה להם "כאבי גדילה". זה זמני, בטווח של 3-4-5 שנים זה לא רלוונטי, לא קשור, לא משפיע.

ביום של הדוח אני הוספתי לאחזקה שלי ב CDON ב 460. לאחר מכן התקשרתי לנתי, שיש בו את כל התכונות של שחקן פוקר מעולה (הרבה יותר טוב ממני), והסתבר לי שהוא כבר הקדים אותי וקנה ב 445.

השחקנים החלשים נוטשים את הידיים שלהם ומשאירים על השולחן כסף – ואת הכסף הזה הידיים החזקות יגרפו. זה, לדעתי, בדיוק מה שקרה בארבעה בפברואר.

מהי הסיבה שהוספתי לאחזקה שלי? למה אני חושב שמי שעזב הוא שחקן חלש במשחק? אפרט את הסיבות מטה, אך לפני כן אומר שלדעתי "ההימור" שלי באותו ארבעה בפברואר היה נכון ועם תוחלת חיובית מאוד. נכון שהמחיר התקדם 100% מאז, אבל זה לא אומר שאני צודק. שחקן פוקר טוב יודע שהתוצאה של המשחק שלו היא לא מה שקובע, מה שקובע הוא התהליך – האם האסטרטגיה נכונה. שחקן שנכנס עם 7-2 ומהמר הימור גדול ובמקרה גורף קופה גדולה, לא עשה מהלך נכון – התוצאה היתה לטובתו רק כתוצאה מיד המקרה. זה מצחיק וזה מבדר, אבל לא יותר מזה – זה בידור, זו לא אסטרטגיה. לכן אני לא מסתנוור מזה שעשיתי 100% בזמן קצר – התהליך חשוב הרבה יותר ובפוסט מטה אסביר מדוע לדעתי האסטרטגיה שלי נכונה.

השורה התחתונה – אחד השיעורים החשובים ביותר בפוקר ובהשקעות הוא לדעת מה אתה – האם אתה יד חלשה? האם אתה יד חזקה? האם כשהמניה תרד 40% ביום אחד – אתה תדע מה לעשות? האם אתה מכיר את החברה שהשקעת בה מספיק טוב כדי להבין מה קורה שם מאחורי הקלעים? האם אתה מבין יותר טוב מ 99% מהשחקנים האחרים שעל המגרש? אם כן, התוחלת של ה- bet שלך תהיה חיובית, גם אם הדרך תהיה עקלקלה.

החור בתזה והסתימה שלו

כפי שכתבתי בחלקים הקודמים, החור בתזה היה ההנהלה, האנשים. בגלל חוסר ההיכרות עם האנשים וההנהלה לא הייתי בטוח שמגיע לחברה מעל 500 ואמרתי שהביצועים מעל 500 תלויים בהנהלה.

אני שמח לומר שלדעתי החור הזה נסגר. מאז שכתבתי על החברה ערכנו שיחה עם Kristoffer Väliharju מנכ"ל CDON, עם Marcus Lindquist היו"ר, ועם Niclas Szieger סמנכ"ל הכספים. בשיחה התרשמנו שהם יודעים לאן הם הולכים, הם יודעים מה צריך לעשות, הם מבינים את גודל ההזדמנות ובכלל – ההתרשמות היתה מאוד חיובית.

בנוסף, למדתי על Christopher Häggblom, הבעלים של קרן Rite Ventures שמחזיקה 26% מ CDON. הכסף הוא שלו בקרן ואין לו משקיעים חיצוניים. מסתבר שהקרן הזו החלה לפעול ב 2006 עם 100 מיליון קרונות שבדיות, וכיום, לאחר שחילקו מיליארד קרונות בדיבידנד, שווי הקרן מעל 2 מיליארד קרונות. מכאן אני מסיק שהקרן הזו הביאה תוצאות של מעל 26% בשנה לאורך 16 שנים הכוללות משברים אינספור, רגולציות, שינויים בשוק – מה לא. הוא גם מחזיק מניות בחברת Verkkokauppa הפינית שהיא חנות בפני עצמה, ככה שהוא יודע דבר או שניים על ריטייל. הוא שחקן חזק והוא בהגה, אני בטוח שהוא ידע לנהוג את החברה לגבהים חדשים.

קניבליזציה

ראיתי בטוויטר משקיע ישראלי (לא מוצא את הטוויט, נראה שהוא נמחק) שאמר שהוא לא מבין את ההשקעה כי מספר המשתמשים ב CDON לא גדל, ככה שנרמז שמשתמשים שקנו קודם ב 1P עברו ל 3P ובעצם החברה לא צומחת.

דבר ראשון אומר שזה מראה על מישהו שמסתכל רק על המספרים מבלי להבין את הסיפור מאחורי זה. ישר ידעתי שזה לא נכון, אבל ליתר בטחון גם בדקתי עם ההנהלה. לקוחות ה 1P הם בחלקם, למשל, לקוחות שקנו מ CDON מוצרים כמו דיסקים, סרטים וכו'- לקוחות קבועים וטובים שנניח קונים בכל שבוע דיסק אחר. באופן ברור הלקוחות האלה מצטמקים והולכים, ככה שאין קשר בכלל בין לקוחות 1P ל 3P. האם יש לקוח שקנה דיסק מ CDON ועכשיו הפסיק והתחיל לקנות שם כיסויי לאייפון או ספה לסלון? אולי, אבל זה לא ממש ההגדרה של קניבליזציה. אין שום קשר בין הלקוחות 1P ל 3P. הסיבה שהלקוחות לא צמחו משמעותית עד שנת 2020 היא כי מגמה של דעיכה חזקה ב 1P פגשה מגמה של צמיחה חזקה ב 3P, ככה שבאופן כללי לא ראו גידול במספר היוזרים. מאוד דומה למה שקרה למכירות החברה ולרווחים שלה כמו שדנתי בהרחבה בחלקים 2 ו 3. ב CDON יש שני עסקים: האחד דועך והאחד צומח, התבוננות במספרים שהם אגרגציה או חיבור של שניהם היא התבוננות שטחית שלא מוסיפה אינפורמציה. העסק צומח ומהר, זה ברור, והוא גם ימשיך לצמוח. כיום העסק לא במצב יציב ולכן קשה לראות את זה במספרים, אבל ככל שיעבור הזמן והחלק של 3P יגדל וילך מהסך הכל בחברה, המספרים יתכנסו לשיעור הצמיחה ב 3P. חשוב להבין – החברה חושפת רק את מספר ה 3P – זה הברייקדאון היחיד שיש לנו שמצביע על בריאות העסק, המספרים האחרים הם אגרגציה של שני העסקים. למשל, הצמיחה במשתמשים הפעילים ב 2020 היתה רק 24%, אבל ברור לנו שהצמיחה במשתמשים הפעילים של המרקטפלייס היתה הרבה יותר גדולה, היא פשוט קוזזה חלקית על ידי משתמשים 1P שאבדו.

גם הקונברסיה (Conversion) של לקוחות למכירות (אפשר לעשות מספר הזמנות חלקי משתמשים פעילים, אפשר לעשות מספר הזמנות חלקי Visits, מה שבא לכם) נמצא בירידה במשך חמש שנים, ירידה שהיתה בתחילה מהירה ועכשיו מאוד מאוד איטית, ברור לנו למה – לקוחות "ישנים" של 1P שהיו קונים נאמנים, נעלמים, ובמקומם באים קונים מסוג אחר. בשיחה עם הההנהלה הם אמרו שהם עוד לא חשפו את המספרים אבל ברור שמספרי ה Conversion עולים במרקטפלייס, המגמה שרואים היא רק בגלל הדעיכה של העסק הישן.

אשא עיני על ההרים, מאין יבוא עזרי?

בקיצור ולעניין – העסק בריא וצומח. אם אנשים ציפו בדוח לצמיחה של 100% וקיבלו 60% אז מכרו, אני רוצה להזכיר ש 60% זה עדיין מעל כל תסריט אגרסיבי שכתבתי עליו, לכן ממש לא הבנתי את התגובה של המשקיעים שהורידה את מחיר המניה אל מתחת למחיר הנמוך ביותר של התסריט השמרני ביותר. נו באמת, לא עשיתם שיעורים? לכן גם היה לי הקונביקשן לחזק את האחזקה שלי.

הדרך למחיר מניה ארבע-ספרתי לא תהיה חלקה, יהיו רבעונים נהדרים, יהיו רבעונים על הפנים, כמו בכל עסק. אבל זהו עסק אינטרנטי, גמיש, מקומי. בחלק 1 עברנו על החשיבות בגמישות של העסקים האלה. אם נרים את עיננו מהמספרים ונישא עיננו אל ההרים, מאיפה יבוא עזרנו? עזרנו יבוא מכך שזהו עסק בין הטובים בעולם – עסק שדרישות הקפיטל שלו הן אפס מאופס, עם עלות שולית אפס, שצומח בקצב דו ספרתי מהיר ומנוהל על ידי אנשים שיודעים מה הם עושים. מה אפשר לבקש יותר מזה? רק להסתכל רחוק מספיק.

מיקוד ההנהלה

בשיחה הצקנו להנהלה על כך שאין להם אפליקציה. אפליקציה מעלה את ה Engagement עם הלקוחות, הופכת אותם לנאמנים "ומכורים" יותר (למשל, אפשר לשלוח push notification ללקוח שמחיר של מוצר שהוא רוצה ירד X% ובכך לעורר אותו לקנות) וכו'. אך לאחר השיחה הבנו שהם ממוקדים במקומות החשובים – חוויית הלקוח, לוגיסטיקה (לא, אין להם תכנונים להפוך למרכז לוגיסטי בהשקעות הון גבוהות, הלוגיסטיקה בנורדיות גם ככה טובה אין צורך לשכפל מערך קיים), מערכות יחסים טובות עם המוכרים ופלטפורמה טכנולוגית טובה. האפליקציה תגיע בבוא העת, ככל הנראה השנה, אך רק כשהחברה תהיה מוכנה. שימו לב כמה עוד יש לשפר! כל שיפור כזה מחזק את ה Flywheel ומגדיל את פוטנציאל החברה, מאיץ את הצמיחה, מגדיל את הערך שלה ומסלול הריצה שלה. אם החברה צמחה כמו שצמחה ללא אפליקציה, מה יקרה כשתהיה אפליקציה?

אנשים ורפלקסיביות

אנחנו לא לבד בהשקעה עם CDON. אדם ווידן שהיה לי העונג לדבר איתו, ואדים פרלמן, וגם בראד מ FarView – אלה אנשים מאוד חכמים ומאוד קולניים שיודעים איך להשפיע על הכוון של החברה שבה הם מחזיקים. אדם מחזיק כבר כמעט 12% מהחברה ומי שעקב אחריו בעבר עם ההשקעה ב PAR יודע שלפעמים לא חשוב רק הביזנס, חשוב מי הם המשקיעים שלך וכמה מרחב תמרון הם מוכנים לתת. מכאן מגיעה הרפלקסיביות. אולי אם בסיס המשקיעים של CDON היה לא יציב וחלש וכל פספוס היה רוצח את החברה, היה לה פחות מקום לתמרן. אבל היות ובסיס המשקיעים חזק ואלה משקיעים שיכולים להשפיע על הכוון של ההנהלה (כולל אותנו, אנו לא ביישנים), הסיכוי שהעסק יצליח גדל. הסטאפ פה הוא טוב ממש – גם עסק טוב, גם הנהלה טובה, גם משקיעים טובים. למשל, אם CDON תחליט שהיא מנפיקה מניות ותקבל 100-200 מיליון דולר שאותם תשקיע בפלטפורמה ובשווק, אז אולי החברה תגדיל את מספר המניות ב 20% אבל הסיכוי להצליח יותר מיכפיל את עצמו. אחלה טרייד! וזה מתאפשר בגלל משקיעים שמבינים את הפוטנציאל. לא רק העסק משפיע על מחיר המניה, מחיר המניה משפיע על העסק. אני חושב שהנפקה וגיוס הון עכשיו למשל, והגדלה דרמטית ומהירה של החברה תהיה מאוד, מאוד מאוד חיובית.

תמחור

בכל פעם שאני ניגש לכתוב על החברה (הפוסט הזה נכתב על פני שבוע וקצת) המחיר עולה ואני צריך לתקן את המספרים שאני כותב. אני ממש ממהר להוציא את הפוסט הזה כדי שלא אצטרך שוב לתקן את המספרים אם היא תעלה עוד 20% או תרד עוד 20%.

ברור שהחברה לא בתמחור מצחיק כמו שהיתה ב 230 כשאנו ביססנו פוזיציה. התמחור שלה אז היה פתטי, מגוחך, אבסורדי (ועוד עשר שמות תואר בגנאי המחיר ההוא). כיום סביב 900 קרונות למניה המחיר סביר הרבה יותר, אך לדעתי – עדיין זול. לדעתי תהליך ה Price discovery שדיברתי עליו בחלקים הקודמים קרוב לסיום, אך אפסייד בהחלט נשאר! למשל, אם החברה תגיע ל 10 מיליארד GMV בשנים הקרובות (לפי המחקר שלי זה יקרה מהר מכפי שאנשים חושבים, לקחתי 5 שנים בתסריט האגרסיבי אבל יתכן שזה יקרה הרבה יותר מהר), ותיסחר לפי פי 2 ה GMV (כיום היא נסחרת "רק" לפי פי 2 וקצת, תיזכרו בחלק 1 – יש גם כאלה שנסחרות לפי פי 6), עדיין יש פי 4 לעשות באופן שמרני, בכמה שנים, למשקיעים הסבלנים. והיופי בחברות האלה הוא שההכפלות האחרונות הן אלה שמכניסות הכי הרבה כסף למי שמוכן ויכול להחזיק – מנפלאות הפונקציה המעריכית.

אנו בעדן עדיין מחזיקים את המניות ואופטימיים לקראת העתיד.

גילוי נאות: לעדן ולי יש אחזקה במניות של CDON, יש לקרוא את הדיסקליימר – כל אחד צריך להתאים את ההשקעות שלו לעצמו, אין יעוץ.

51 thoughts on “לקנות מרקטפלייס בזיל הזול – חלק 4

  1. aw

    ראשית תודה רבה רבה על cdon .
    שנית, לדעתי הכללת בהגדרת יד חלשה גם משקיעים טובים מאוד, כאלו שהשקיעו במחיר שלך, אני ב232 ובסכום גדול מאוד.
    שהמניה חצתה ל540 ( מעל 100%) הכסף הוכפל
    יש מקום (לדעתי כמשקיע) להוריד כסף/סיכון מהשולחן (אגב גם בפוקר) . לא מחשיב עצמי כיד חלשה. עכשיו כאשר עדיין יש לי השקעה מאוד גדולה בcdon, אם תעלה מה טוב. אם תרד ל0
    גם בסדר, אני מרווח עליה המון.
    סחתיין עלייך בזכותך
    תודה רבה רבה..

    Reply
    1. אסף נתן

      תודה!
      בקריאה שניה אולי הכתיבה שלי פוגעת. זו לא הכוונה!!!
      אין שום בעיה להיות יד חלשה, מה שחשוב הוא לדעת מה אתה. המון פעמים אני יד חלשה בהשקעה מסויימת, אז אני או חוקר בהתאם ומנסה להתחזק, או עושה לה סייזינג לגודל מסויים או מוכר. באקוואבאונטי הייתי יד חלשה לדעתי, לכן היא היתה קטנה – 1%. זה גודל שאותו אני יכול להפסיד. גם בפוקר אם אתה נכנס עם יד חלשה, תיכנס בסכום שאתה מוכן להפסיד.

      יש חלשה זו לא מילת גנאי, אבל כל אחד *חייב* לדעת אם במשחק הוא יד חלשה או חזקה, וזה משתנה ממשחק למשחק ומיד ליד ומי היריב שמולך.

      Reply
      1. אסף נתן

        אגב גם בעדן הורדנו כסף מהשולחן, מעט, אבל הורדנו – כי בקרן חייבים לשלוט בגודל של אחזקה. אי אפשר לתת לדברים להשתולל.

        Reply
  2. shayavra

    הי אסף.
    קודם כל ולפני הכל תודה רבה על שחשפת את CDON
    התזמון שלך היה באמת מושלם ושבוע אחרי זה היא כבר התפוצצה.
    אני זוכר שמדי יום הייתי סורק את כל ה"טוויטים" בשבדית, נחרד ממה שאני קורא ואז קורא שוב את הניתוח שלך ונרגע ומבין שהמספרים ידברו בקרוב.
    אני חושב שבהמשך לאנלוגיה שלך על פוקר, אחד הדברים שלומדים גם שם, הוא שכאשר יש לך הזדמנות לא רגילה לנצח, תכניס כמה שיותר צ'יפים למשחק.
    זה בדיוק מה שעשיתי, אם כי בדיעבד הייתה כאן באמת הזדמנות נדירה להכניס אפילו יותר.

    אומנם בהמשך למה שרשמת, היו סימנים מעודדים לאחרונה (שיחת המשקיעים, הכניסו פונקציות חדשות לאתר, עדכנו על ספק לגו גדול שנכנס ל CDON), אז אני לא יודע אם אני "ידיים חלשות" אבל כשהיא הגיעה ל 740 החלטתי לצאת.

    מודה שממש הפתיע אותי העלייה שלה המהירות שהיא הגיעה לאיזורים שהיא נמצאת כעת.
    אבל נראה היה לי שזה תמחור כבר שיותר משקף את המציאות הנוכחית ועכשיו יהיה תלוי בתוצאות העסקיות.

    בכל מקרה,
    המון תודה על ניתוח וטרייד פשוט מדהים.
    השווארמה מג'מיל בדרך אליך…:-)

    Reply
    1. אסף נתן

      תודה רבה! גם אני הופתעתי… עסקי האינטרנט בעולם מאיץ…

      Reply
  3. אסף

    תודה על עוד פוסט נהדר.
    שכחת לציין שבאותו יום ה-4 בפברואר (שהיה דווקא יום חמים במיוחד), המסחר במניה נסגר בעליה של מעל 10%, לאחר שבמהלך היום היו ירידות של יותר מ-15%. זה מלמד על שולחן מלא בידיים חזקות ובידיים חלשות כאחד.
    בשעות הראשונות של אותו יום, ולפחות עד לסיום שיחת המשקיעים, לקח (לי לפחות) זמן להבין ולפרש את התוצאות, בעיקר כי לא הייתה השוואה (מתבקשת לדעתי, ובמיוחד בחברה צמחת) בין Q3 ל- Q4. היית צריך לחשב זאת בעצמך. לדעתי רק מי שעשה עבודה מראש יכול היה באותו יום להחליט להגדיל אחזקה.
    בריצה מטורפת שכזו של מחיר המניה בזמן כל כך קצר, זה לא רעיון רע לדעתי לממש חלק מההשקעה כדי להחזיר את מלוא, או כמעט מלוא, סכום ההשקעה הראשוני, ועדיין להישאר מושקע חזק בחברה, ולראות את עצמך עושה מכאן ואילך תשואה אין סופית על ההון …

    Reply
    1. אסף נתן

      אתה יודע למה זה דומה? לפעמים מגיעים לשואודאון ואני בבאטן. יש נניח 4 שחקנים ביד. אתה יודע שבסבירות גבוהה אתה לוקח את היד, אבל אם תעלה אתה פותח אופציה לשחקן אחר להעלות מעליך ואז אתה בדילמה קשה. לפעמים לא שווה למקסם ושווה פשוט לעשות צ'ק… הציל אותי לא מעט פעמים כשטעיתי.

      Reply
  4. albert yaron

    מצטרף לתודות על רצף הכתבות המרתק.

    ברמה אישית שלי לא השקעתי עדיין לצערי. איכשהוא מצאתי את עצמי בתקופה האחרונה מגיב לאט לסקירות, גם כשהן עושות לי המון שכל. קצת חבל שכשמשקיע בודד אני מאבד מיתרון זריזות הפעולה מול גופים מוסדיים וקרנות שנדרשים להיות יותר בטוחים בהשקעות שלהם (כשמנהלים כספים של אחרים).
    לא תמיד מוצא זמן לעבור בעצמי שוב על הנתונים כדי להיות יותר בטוח.
    אין לי ממש חרטות כי כל אחד והתשומות שהוא יכול להשקיע בנושא, אבל אין לי ספק שאני מאבד ככה כמה אחוזי תשואה טובים.

    בכל מקרה עלו והצליחו, ותודה על השיתוף.

    Reply
    1. אסף נתן

      אל תדאג יש לי עוד אחת כזו בקנה. בינתיים אנו קונים אז לא יכול לכתוב.

      Reply
  5. גלעד

    "עזרנו יבוא מכך שזהו עסק בין הטובים בעולם – עסק שדרישות הקפיטל שלו הן אפס מאופס, עם עלות שולית אפס, שצומח בקצב דו ספרתי מהיר ומנוהל על ידי אנשים שיודעים מה הם עושים. מה אפשר לבקש יותר מזה? רק להסתכל רחוק מספיק."

    אתוודה שאני לא מהסוג שמהמר, יותר מהסוג שמתחבר – לדברים שהיחס סיכון-סיכוי נראה אצלם חזק… לכן האנלוגיות לפוקר לא כ"כ מדברות אלי. לא מזמן שמעתי את זה – https://www.youtube.com/watch?v=Dxvjm14gq7M אודיובוק שמדבר על 100 baggers ואיך למצוא אותם. איך שהוא נראה ש- CDON עשויים לענות להגדרה הזו (אסתפק גם ב- 10 baggers). המתכון הוא – סבלנות של פיל (אחזקה לאורך שנים ארוכות), מוצאים אותם כשהם קטנים, בעלי חפיר עמוק ומובנה, צמיחה של עשרות % בשנה לאורך זמן (רצוי 50% בכדי להגיע לשם תוך 10 שנים), runaway פוטנציאלי ארוך/blue ocean, הנהלה חזקה שיודעת לאן היא רוצה לקחת את העסק, ROE גבוה לאורך זמן. למה למכור? הסיכון שההשקעה הבאה שלי תהיה פחות טובה מרתיע אותי במקרים כאלו.

    Reply
    1. אסף נתן

      אתה השני ששולח לי את הספר הזה… כנראה שאני צריך להאזין לו. תודה על התגובה האיכותית והמושקעת. אני מסכים 100%.
      אותה חברה שאני מדבר עליה היא עם ROE אינסופי… אולי תאהב אותה (אבל יש לה שיער).

      Reply
      1. גלעד

        אסף תודה על הפוסטים הנהדרים והרעיונות המצויינים. בהחלט מחכה לפוסט

        Reply
  6. huskey

    מאמר מעולה.
    פעם ראשונה מישהו עושה לי סדר ממש בין פוקר להשקעות.
    והשימוש במושגים משם נותנים נופך נוסף לכל הסיפור.
    תודה רבה

    Reply
  7. יואב אורון

    אני לא מכיר את החברה, אבל אם אני מבין נכון ממה שכתבת, אז העלייה לא היתה בעקבות דוח חזק שהעיר את השוק, אלא בעקבות מצגות של קרנות וסיקור של בנק על החברה והמניה, שגרמו לשוק להבין הרבה יותר את החברה ואת הכיוון העתידי שלה. כך שזה יותר נראה כמו מזל דווקא. לא ההשקעה עצמה, אלא העליות האחרונות. זה באותה מידה היה יכול לא לקרות או לקרות עוד חצי שנה או שנה, וזה לא משהו שאפשר להסיק ממנו לעתיד. לדעתי, הדבר המשמעותי שמצביע על נכונות ההשקעה הוא מידת ההתאמה של התזה למספרים בפועל בדוחות. כך אני מסתכל על השקעות וזה גם מה שאני מנסה לעשות בפועל. לדעת לפני השוק איך הדוח של חברה מסויימת ייראה ומדוע זה מה שיעיר את השוק. לכן, גם כמעט תמיד החודשים הכי חזקים בתיק שלי הם החודשים של הדוחות.

    Reply
    1. אסף נתן

      אני לא חושב שזה מזל. אם קראת את החלקים האחרים כתבתי שזה *בדיוק* מה שיקרה. כתבתי שלא מכירים אותה, כתבתי שמערכות המסחר לא מכירות אותה, כתבתי שהמשקיעים שקיבלו אותה בספין לא יודעים מה קיבלו ולא מתאימים להחזיק אותה, כתבתי שאין סיקור אנליסטים. הכל כתוב שחור על גבי לבן לפני שזה קרה. וכתבתי שככל שיכירו אותה יותר המחיר יעלה.

      אתה יכול לקרוא לזה מזל, אבל יש דינמיקות מאוד ידועות בספינאופים שתוכל לקרוא עליהן בספר You can be a stock market Genius של גרינבלאט. פירטתי בפרוטרוט מהו תהליך של price discovery וזהו תהליך ידוע שקורה בהרבה חברות ובהרבה מקרים, אישית ראיתי אותו קורה לא פעם. בספר גרינבלאט מספר יפה מאוד למה זה קורה ואיך לתפוס את זה – והסיפור בסידיאון היה טקסטבוק קייס מהדוגמאות שיש בספר הזה. ממש אחד לאחד. גם יש טיימפריים שמפורט בספר ומוגדר פחות משנה.

      מה שכתבת נכון – כמובן *שלאחר* התהליך הזה נכונות ההשקעה נקבעת לפי המספרים בדוחות. אבל בראשית חייה של חברה לא הדוחות קובעים את המחיר אלא כוחות שוק אחרים. המחיר לאחר הספין הוא לא המחיר הנכון כי בסיס המשקיעים לא נכון. אנשים שמשקיעים בקונגלומרט וקיבלו פתאום מרקטפלייס כנראה לא מתאימים להחזיק מרקטפלייס. המחיר של מרקטפלייס יקבע לפי המשקיע השולי שמעוניין להשקיע במרקטפלייס ולא משקיע בקונגלומרט. לכן ההשפעה של הדוחות לא רלוונטית. המספרים חשובים אבל ממש לא אם יש צמיחה של 20% או 100% – כי המחיר הבסיסי לא נכון.

      אתה יכול להתעלם מאותם כוחות שוק, אבל זה לא אומר שהם לא קיימים. בראשית חייה של חברה לאחר ספין אוף מבנה המשקיעים לא מתאים, העסק לא ידוע, אין כיסוי תקשורתי, חסרים המון אלמנטים שיש בחברות בוגרות שאתה משקיע בהן למשל. כמובן שלדברים האלה יש השפעה על המחיר, ומשחק עליהם יכול להיות מאוד מאוד רווחי בזמן מאוד קצר. מציע לך בחום לקרוא את הספר של גרינבלאט, ואז אולי תשתכנע שיש פה יותר ממזל, אולי אפילו תעשה כסף בפעם הבאה שתראה משהו כזה…

      אגב יש לי עוד משהו כזה בקנה של Price Discovery – נראה איך זה יעבוד, אולי אכתוב על זה כשנסיים לקנות.

      Reply
      1. aw

        סיקרנת לגבי "עוד משהו בקנה".
        מדובר בסאן קורפ היפנית או בחברה חדשה אחרת ??
        מעניין ביותר, אל תקנו הכל, תשאירו לי קצת )בזול)
        תודה רבה
        אסף

        Reply
        1. אסף נתן

          זו לא סאן, זו מניה שלא כתבנו עליה בשום מקום (על סאן כתבנו במכתב השנתי). זה גם לא רעיון שלי, ככה שאני צריך לבקש רשות לפני שאני כותב עליו.

          Reply
          1. shayavra

            אסף, אם אני עושה 1+1 ומחבר כמה דברים, כולל תגובה שלך בטוויט, אני מניח שמדובר ב CTT?

            עכשיו, אחרי שגללתי קצת יותר למטה, אני מבין שממש יצאתי "חוש חש הבלש" וכבר אכן אימתת את זה.

            אומנם הצלחתי להגיע אל המניה הזו יומיים-שלושה לפני "המבול" בדרך לא דרך, זה לא בדיוק המקרה של CDON שהיה חד וברור כשמש שיש כאן משהו אחר לגמרי והמספרים מעוותים.

            צמיחה מטורפת כולל תיקוף מספרי FY21 אבל עדיין רב הנסתר על הגלוי בהרבה מובנים.

            מאוד אשמח לשמוע את הטייק שלך לגבי CTT.

            Reply
  8. Elad Asher

    תענוג כרגיל אסף. אגב אדם ווידן, מה דעתך על RICK? וגם, יצא לך להציץ על CURI? קצת אנטיתזה להשקעה בנטפליקס, אבל המספרים מראים שמנוי לשירותים אחרים לא מגיע במקום נטפליקס, אלא בנוסף.

    Reply
    1. אסף נתן

      זו הטענה שלי לגבי נטפליקס (מחזיק). כתבתי אותה בהרבה מקומות. לא נראה לי שמישהו יכול לוותר היום על נטפליקס ולהתחבר רק לדיסני במקום…

      אני מכיר את RICK שנים, מאז שהיתה סביב 10 דולר. מעולם לא השקעתי לדאבוני…

      Reply
  9. Hai uzan

    היי אסף, תודה רבה על השיתוף!
    שמתי לב ש-CDON נסחרת גם בבורסת פרנקפורט תחת הסימבול 64W.F.
    שימוש במטבע יורו בד"כ מוזיל עלויות המרה, קניה ומכירה…

    Reply
    1. אסף נתן

      לא ידעתי, תודה. בכל מקרה אני בד"כ לא הולך לרישומים משניים בגלל שיקולי סחירות.

      Reply
  10. Limor

    תודה רבה על ההמלצה על הספר של גרינבלט, לא הכרתי אותו. אני אשמח אם תכתוב פוסט המלצה על ספרים טובים בשוק ההון. בעברית, אנגלית וכל שפה אחרת שתבחר. אני בטוחה שעוד קוראים של הבלוג ישמחו לראות פוסט כזה.

    Reply
    1. אסף נתן

      הספר הזה של גרינבלאט כתוב בשפה קלה אבל הוא אחד הספרים החשובים שקראתי (קראתי אותו לפני עשר שנים ואני עדיין זוכר הכל).
      קיבלתי את ההמלצה שלך, אבל כל פוסט לוקח לי המון זמן, אשתדל…

      Reply
  11. Tor50

    בתור מי שמחזיק את FIVERR וETSY אני מאוד מאמין בחוזקות של מרקייטפלייס כעסק. שמח שפעלתי מהר והצלחתי לקנות ב304, הפוסט החינמי הכי משתלם פיננסית שקראתי עד עכשיו אז תודה רבה לך!

    Reply
  12. גיא

    היי אסף
    סקרנת מאוד לגביה החברה החדשה ,אתה מתכון לכתוב עליה בקרוב?

    Reply
  13. aw

    אסף סקרנים פה אנשים…
    עברו שבועיים מאז סיימתם לקנות את "החברה החדשה והשעירה"…
    יש ממצאים ? שם משהו ..חחח..
    המשך יום טוב.

    Reply
    1. אסף נתן

      כן, אני רואה שזה מסתובב אז אין מניעה מלומר – זו CTT באוסטרליה.

      Reply
      1. aw

        תודה רבה אסף…
        השינויים שאיביי עשתה לאחרונה
        הופכים אותה למרקטפלייס יותר "טהור"
        ממה שהייתה )בלי מחסנים ולוגיסטיקה
        איביי נראית גם איכותית למדיי
        מה דעתך( אם יש))בקצרה כמובן
        תודה רבה

        Reply
      2. משה דרנגר

        במה החברה עוסקת?ומה השער שלה? סביב 1.3?

        Reply
        1. אסף נתן

          אני בטוח שאם תעשה שיעורים על החברה תוכל לגלות לבד.

          Reply
      3. Haim Sabo

        אסף, ב6/7 פורסם ש Cat Rock הפכה להיות מחזיקה גדולה בחברה (רכישת המניות לפי הפרסום התבצעה ב 25/5)
        מדובר על לא פחות מ 20.8 מיליון מניות!
        1. לא ראיתי שבוצעה הנפקה של מניות נוספות האם פספסתי משהו או שבאמת זה מOUTSTANDING שיש?
        2. אם 1 נכון כלומר שלא הונפקו מניות נוספות, כאשר כל כך הרבה מניות מוחזקות (ועוד במחיר גבוה משמעותית ממה שהיה כאשר אתה סיפרת עליה) יהיה עיוות בין ההיצע והביקוש, מה להערכתך יהיה שווי הוגן לשער המניה?

        Reply
        1. אסף נתן

          זה נהדר שהצטרפה קרן כל כך גדולה כמו CAT ROCK אבל בסופו של דבר מה שיקבע הוא הביצועים העסקיים שלה (שהם אגב, נהדרים).

          Reply
          1. Haim Sabo

            אסף, מה אתה חושב על הדוחות שפורסמו היום?

            Reply
            1. אסף נתן

              של סטייר?
              טובים כמו שציפיתי, ההערכה שלי היתה 91 עשו 92…
              הצמיחה לתוך יולי טובה.

              Reply
  14. aw

    אסף התותח… חג שמח
    סתם לידיעה… Cdon יורדת ל580.
    יש איזשהו שינוי או כמו שכתבת, 4 ספרות עדיין בדרך רק ייקח זמן ?
    תודה תודה איש יקר

    Reply
    1. אסף נתן

      תעשה כמוני – אם מטרידה אותך תנודת המחיר, תקטין אותה לגודל שבו אתה יכול להסתכל לטווח הארוך. באמת שלא מעניין אותי אם היום היא במחיר כזה או אחר – המחיר שלה עלה מהר ובחדות (לפני חודש ועשרה ימים היא היתה יותר נמוכה מאיפה שהיא היום) ומסיבות של הייפ ועכשיו זה טבעי שהיא תרד. גם היו התפתחויות שליליות כמו ניתוח הלב של כריסטופר. אבל מצד שני התזה ארוכת הטווח במקומה והחברה לא יקרה. נראה מה יקרה בעוד שלוש שנים (לחברה אפילו לא היה דוח אחד שבו היתה חברה ציבורית לכל אורך התקופה!). ניתן לזמן לעשות את שלו.

      Reply
  15. aw

    ועוד אחת : האם לדעתך בתמחור הנוכחי cdon 580 kr ו ctt.asx ב1.3 יש יתרון לctt ??
    תודה תודה מראש על זמנך ותגובתך

    Reply
  16. ron

    מה אומר הדוח שיצא? חדשות רעות מהצפוי?

    Reply
    1. אסף נתן

      לא רואה שום דבר מיוחד

      Reply
  17. Haim Sabo

    (כותב את ההודעה מחדש, משום מה היא לא מופיעה)

    אסף, תודה רבה, אוסף כתבות מרתק (CDON AQB)

    בעקבות הבלוג יצא לי לנסות למצוא חברות במצב דומה (מעבר ממודל אחד למודל שני)
    ואולי על ידי כך לעלות על השקעות כדאיות (אני חושב ש SPLK – SPLUNK ואולי אפילו SUMO נמצאות במעין מצב דומה, כמובן הן ענקיות ביחס ל CDON אבל עדיין מענייניות)

    יצא לי לראות את CDON באתר "הניתוח" simplywall.st
    הנה הלינק המלא:
    https://simplywall.st/stocks/se/retail/sto-cdon/cdon-shares
    אני לא חסיד של ניתוחים כאלה (בלשון המעטה)
    ניתן לראות שם ניתוח של מניה לפי מספר פרמטריםף אבל מה שמעניין זה שיש שם חלק של Valuation.

    https://uploads.disquscdn.com/images/a561e1f6d8a174927d89c25de2c5a0445d0dbb90e9d7152e734bdc3f9a188699.jpg

    מעניין יהיה לראות האם להתשמש בכלי שכזה, שנותן תמונה של Overvaluation של עשרות אלפי אחוזים (אולי צריך רף נמוך יותר של אלפי, כדי לא לסנן החוצה יותר מידי מניות) ולסנן את התוצאות, אולי מעבר על תוצאות כאלו לעומק יכול למצוא פנינות נוספות כמו CDON.

    Reply
    1. אסף נתן

      מצטער, זה עף לספאם, אולי בגלל הלינקים של סימפליוולסטריט.
      בכל מקרה אל תסתמך על אתרים לניתוח, במיוחד למניות מחוץ לאמריקה.

      Reply
  18. מאור גלמן

    לאחר הדוח הרבעוני האחרון נאמר שהחברה חווה קשיים להתסגל לפלטפורמה החדשה שהיא עבר האליה. ידוע לך על קשיים כאלה?

    Reply
  19. Omer

    המחיר ירד לאיזור ה470, האם אתה עדיין בדעה שצריך להסחר מעל 1000? או שדברים השתנו מאז?
    תודה

    Reply
  20. בומשיקו

    כל היהירות על הידיים החלשות – כל כך מצחיק כשהמנייה עכשיו ב300. אוי קצת צניעות לא תזיק בפעם הבאה.

    Reply
    1. אסף נתן

      מצטער אם נפגעת.
      לא חושב שהייתי יהיר – אפילו כתבתי שאני לא נותן לעובדה שהמחיר התקדם לסנוור אותי, כמו שכיום אני לא נותן לעובדה שהמחיר ירד לייאש אותי – אני חושב בשביל עצמי, לא השוק חושב בשבילי. כמו שכתבתי בפוסט, יהיו רבעונים גרועים (כמו זה שיגיע עכשיו) ויהיו רבעונים טובים, אך התוצאה לא נקבעת מרבעון לרבעון אלא בעוד כמה שנים. אני עדיין עם יד חזקה פה לדעתי – העסק טוב, יש בלגן בניהול שלו אבל בסופו של דבר זה עסק טוב, שוליים טובים, אין חובות, תשואה נהדרת על ההון, וכו'. נראה אם יצליחו למצוא מנהיג שימשוך אותו מעלה.
      כמו בפוקר – לעיתים יש יד חזקה מאוד שמפסידה ולעיתים יש יד חלשה שמנצחת. לדעתי סידיאון היא יד חזקה, אולי היא תפסיד אבל עוד לא הפסדנו, רק נתקלנו בבעיה זמנית.
      עדיין מחזיק ואף הגדלתי.

      Reply
  21. benny

    מי שמכיר, סומך והקשיב לאסף, כמוני. ויודע להתנהל, הרוויח עשרות (במקרה שלי – מאות) אחוזים, בשער 900 מכר 50-70% מהאחזקה, כבר מורווח הון, וגם כנראה לא יפסיד לעולם על Cdon.
    אסף כל הכבוד על הרעיון המבריק. כל הכבוד על הסבלנות לענות לכל אחד – גם למגיב האחרון שכנראה קנה ב900 ועכשיו ב300 מאשים.
    מחכה בקוצר רוח לרעיון הגדול הבא שלך
    תמשיך לשתף ואל תתיאש ממגיבים מיואשים !
    עמית

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *