על תנודות מחיר ורעידות אדמה

By | 11/06/2023

במהלך השנים בשוק ההון שמתי לב לתופעה מאוד מעניינת שדומה לתופעה שקורה ברעידות אדמה. היא גם התופעה שמאפיינת תהליך דיסקברי, שעליו מבוססת הקרן שאותה אני מנהל.

לעיתים, מחיר מניה של חברה מסויימת נשאר קבוע בקירוב, ולמרות שנכנס מידע חדש המחיר לא זז או לא זז הרבה. הסיבות לכך רבות, אך בעיקר פסיכולוגיות, ונובעות מעקרונות פסיכולוגיים כמו עיגון.

למשל, משקיע שחוקר את החברה, ונוכח לדעת שמחיר המניה לא זז הרבה זמן, למרות שיצא דוח טוב, לא ימהר לקנות, או יקנה בקצב איטי. זו הרי מניה מאוד משעממת. משקיע שמחזיק את המניות, עובר תסכול שהמחיר לא מתקדם למרות דוחות טובים ועשוי לקצץ חלק מאחזקתו.

אלו שתי דוגמאות תיאורטיות מדוע תופעה זו מתרחשת. אפשר להמחיש זאת על ידי עקרון ידוע בפיזיקה (מכניקה), המבדיל בין מקדם חיכוך סטטי למקדם חיכוך קינטי. באופן כללי, מקדם חיכוך סטטי גדול ממקדם חיכוך קינטי. משמע שאם נדחוף גוף מסויים שנמצא על השולחן בכוח הולך ועולה, בהתחלה אותו גוף לא יזוז ויתנגד לכוח שנפעיל עליו, בעזרת כוח החיכוך הסטטי. אך ברגע שהוא יזוז, הוא יחל להאיץ, גם אם לא נמשיך ונגדיל את כוח הדחיפה, כי בעת שהחל לזוז היכולת שלו להתנגד לדחיפה יורדת מיידית. בגלל תופעה זו למשל, היושבים ברכב המאיץ בכביש "ומפרפר" לפתע עקב לחיצה חזקה על דוושת הגז, מרגישים פתאום ירידה חזקה בתאוצה כשגלגלי הרכב עוברים לתחום המקדם הקינטי ולא הסטטי. באופן דומה, כאשר בולמים את הרכב באופן הדרגתי, ולוחצים על דוושת הבלם בכוח הולך ועולה, בנקודה בה הגלגלים ננעלים ומחליקים על הכביש היושבים ברכב מרגישים לפתע כאילו הנהג עזב קצת את דוושת הבלם והרכב נע בהרבה יותר חופשיות.

גם בשוק המניות יש מקדמי חיכוך, אך הם פסיכולוגיים. באופן דומה לרכב, בתחילה ישנו מקדם חיכוך סטטי. מידע חדש זורם והמחיר אינו מגיב או מגיב קמעה. לאחר זמן מה מצטבר מספיק מידע כדי שהמחיר יזוז, ואז פתאום מתרחש תהליך הדיסקברי – המחיר עולה והעוגנים מתנתקים. עכשיו נכנסים כוחות חדשים שעשויים לדחוף את המחיר מהר יותר, כוחות כמו FOMO או טריידרים שלפתע מגלים "פריצה". כמו כן גם משקיעים שהתמהמהו מקבלים "אישור" שהתזה "נכונה" כי המחיר זז בכיוון שלהם, וגם הם ממהרים לקנות. ואז למחיר הרבה יותר "קל" לעלות.

המחשה נוספת שאני אוהב להיעזר בה בכדי לתאר את התהליך היא רעידת אדמה. מתחת לפני השטח, בשקט בשקט, זזים לוחות טקטוניים אחד כלפי השני. התהליך קורה אך הוא איטי ושקט ולמתבונן מהצד אין אינדיקציה שמשהו קורה מתחת לפני השטח. לאחר זמן מה נפגשים הלוחות ונוצרים לחצים הולכים וגוברים. גם להם אין אינדיקציה לרוב, או אינדיקציה חלשה. ואז, בתהליך קליימטי, מתרחשת שיחרור אנרגטי עצום שגורם להתפרצות געשית או לרעידת אדמה. כל הצטברות האנרגיה שהיתה שקטה לפני כן, משתחררת בבת אחת לפני השטח וכולם מרגישים זאת בבירור.

לאחרונה ראיתי מספר תהליכים כאלה – למשל במניית OPRA שמידע שהיה ידוע הרבה זמן לפתע גרר עליות חדות במחיר המניה, וגם במנית בל פיוז שאותה אני מחזיק בקרן.

גרף מניית אופרה בשנה האחרונה. אפשר לראות את "השקט שלפני הסערה" – אופרה המשיכה לצמוח כל אותה העת, אך בשלב מסויים השתחררה "ממקם החיכוך הסטטי".

גרף מניית בל-פיוז (BELFB). אפשר לראות את "תוספות האינפורמציה" לאורך השנה האחרונה, בה המחיר התקדם קמעה ושיקף רווחיות משופרת, אבל המכפיל נשאר קבוע למרות שהתזה שלי היתה שלחברה כזו מגיע מכפיל הרבה יותר גבוה. בדוח האחרון השתחרר "פקק" ולמרות שלא נוספה המון אינפורמציה חדשה, המחיר הכפיל את עצמו בתוך חודש וחצי -התרחבות המכפיל הגיעה.

(שאול) תחתיות

לעיתים תופעה דומה (זהה?) מתרחשת בחברות "שנואות" אשר נזרקו על ידי השוק לשאול תחתיות. לא פעם אני נוכח לדעת שמניה של חברה מפסיקה לרדת בהנתן זרימה של חדשות רעות. פוסטים דוביים בבלוגים, הערות שליליות ומפחידות במדיה החברתית, תזות שורט, דווחים שליליים של החברה – המניה לא מפסיקה לרדת, עד שמגיעה למעין תחתית שכזו. התחתית עשויה להיות "תנודתית" אך גם היא, ממש כמו בפיזיקה, מבצעת אוסילציות סביב איזשהו ציר דמיוני, "מקדם חיכוך סטטי" שכזה. גם אז נצברת אינפורמציה, אך מחיר המניה לא מגיב. פה הפסיכולוגיה קצת שונה, למרות שהתוצאה זהה. למשל, מבול ההודעות השליליות לא מדרבנות מחזיקים למכור, כי כל מי שהושפע מהחדשות השליליות כבר מכר. כמו כן, מחזיקים חדשים – אין בנמצא, כי מי ירצה להכנס למיטה חולה שכזו. גם פסיכולוגיה שכזו קובעת "מחיר קבוע". לא פעם, הרעש והגעש שוכח, והחברה נזרקת ונשכחת – ואף אחד כבר לא מדבר עליה. כשההייפ השלילי נגמר, האמת יוצאת לאור.

בהנתן שיפור קל באופק החברה, היות ואין מוכרים (כל מי שרצה מכר כבר), ויש קונים חדשים (שיפור קל), המחיר יזנק בחדות, ושוב, החברה תעבור תהליך דיסקברי. דוגמא אפשר לראות בחברת אפסטרט, שאותה החזקתי והפסדתי עליה כסף בשנה שעברה. החברה נכתשה עד דק, אך בשלב מסויים הפסיקה לרדת. אחרי שמכרתי, המשכתי לעקוב מרחוק כמו שאמרתי שאעשה, ולכן הייתי ער לכך שהמניה לא יורדת למרות שהתוצאות שלה המשיכו להדרדר. פקחתי עין, בהמתנה להזדמנות. הדוח האחרון שהיה רע אבל עם אופק חיובי, בשילוב עם הודעה שקרן גידור הביעה אמון במודל ונתנה לחברה מימון, שלחה את המניה לתשואה של 150% בזמן קצר מאוד. היות והייתי ער לתהליך, לאחר שיצא הדוח המדובר קניתי אופציות על החברה, שמכרתי לאחר 50% עליה. לדעתי התהליך שם לא הסתיים, אבל הכסף הקל נעשה.

גרף מניית אפסטרט מראה תחתית ארוכה של כמעט חמישה חודשים שבהם חדשות רעות לא הצליחו לגרום למניה להמשיך ולרדת לתחתיות חדשות. בדוח האחרון, למרות שלא היה טוב, היו ניצני שיפור, האופק היה חיובי, וכאמור, החברה קיבלה מימון.

החשיבות של הכרה בתהליך

מי שדיבר איתי לאחר שפתחתי את הקרן, יודע למה אני כותב על התהליך הזה. לתהליך הדיסקברי יש פנים רבות, והוא קורה כתוצאה מקטליסטים שונים ומשונים. כאן הבאתי שתי פנים, אך התוצאה תמיד זהה – תנועה חדה מאוד כלפי מעלה, בדומה לרעידת אדמה- מעין התפרצות געשית, שנותנת גשמיות לכל האינפורמציה שהצטברה לאורך זמן. לדעתי זה התהליך הרווחי ביותר בשוק המניות, למי שיודע לזהות אותו מראש. הוא קורה באופן אורתוגונלי לגמרי לכלכלה, לשוק (דובי / שורי – לא משנה) והוא חד ואלים. בהסטורית ההשקעות שלי ההצלחות הגדולות באמת שלי היו בתהליכים כאלה. למשל, תדיראן. נכון, קשה למצוא זאת מראש, קשה מאוד אפילו, אבל אפשרי. כמו כן יש טכניקות לנסות ולתפוס אותו בשלב מוקדם – אבל לאחר שהחל – כלומר לאחר שהקטליסט כבר קרה. זה מקל משמעותית ומשפר את התוצאות, למרות שמוותרים על חלק מהאפסייד. כך עשיתי באפסטרט למשל. גם אייטק, אגב, היא סיפור דיסקברי – אני קורא לו "דיסקברי פיתול", ואכן היא הכפילה בזמן קצר, אך היה שם אירוע "ריסט" חיצוני שהפריע (אבל לדעתי יפסיק להפריע בקרוב). עדיין, אני שמח שידעתי לתפוס את אייטק בזמן הנכון, זה מראה לי שאני משתפר – זיהיתי את הקטליסט ואת נקודת הפיתול לפני השוק. חבל שחטפתי ריסט, אבל זה לא יקרה כל פעם :-).

לא פעם אני רואה חברה שהתקדמה חודשים ואף שנים ללא שום הכרה משוק המניות – עד שפתאום יש קטליסט שמשחרר את הפקק. החודש ניתחתי חברה בישראל שהתהליך קורה גם בה (אם כי לדעתי יקרה באופן איטי יותר), אך זו חברה שכתב עליה משקיע ערך ישראלי מפורסם (מפורסם למי שבשוק מעל עשר שנים :-), הוא נעלם בשנים האחרונות) בשנת 2019, ומאז היא עלתה 25% בלבד למרות שהחברה המשיכה להתקדם. עכשיו החברה עומדת בפני מספר קטליסטים מעניינים שיכולים לגרום לשחרור טקטוני שכזה, אבל לצורך העניין – הפקק החל להשתחרר.

כאמור, מקור לא רע לרעיונות כאלה יכול להיות לא פעם רעיונות של משקיעים אחרים, שלא עבדו מהסיבות הלא נכונות – דהיינו לא היתה טעות בתזה, החברה המשיכה להתקדם, אך שוק המניות לא ניאות לתת גושפנקא לערך שהחברה יצרה. אם תוכל לאתר קטליסט קרוב – יכול להיות שעבודה שמשקיע אחר עשה לפני זמן רב, תניב עבורך את הפירות!

ניסוי קטן

חשבתי לערוך ניסוי קטן ולשתף את קוראי הבלוג בניסוי, נראה אם זה יעבוד.

לדעתי, יש לי חברה בתיק שעשויה לעבור את התהליך הזה מתישהו בזמן הקרוב. החברה היתה הפסדית הרבה זמן, למרות שצמחה וממשיכה לצמוח. לאחרונה, היא החלה להיות רווחית ולייצר מזומן, מה שמאפשר לה לרכוש לקוחות במהירות גדלה והולכת. החברה, בחלק מהשווקים בהם היא עובדת, היא מעין מונופול. כך נראה הגרף שלה:

החברה נמצאת בשער דומה כבר מאז מאי 2022, מעל שנה. חתיכת זמן להיות "בתרדמת". בזמן הזה היא רכשה מתחרה גדול ושניים קטנים, המשיכה לצמוח בקצב תלת ספרתי, יש לה יוזמה להגדיל את הרווח הגולמי בחלק של הביטוח שעשויה להיות משמעותית בהמשך וכאמור – החלה לייצר מזומן. מעט, אבל בקצבים שהיא צומחת, הטפטוף עשוי להיות משמעותי בזמן הלא רחוק.

הקטליסט שאני זיהיתי הוא התחלת ייצור המזומן, אבל כפי שאתם רואים הפקק עוד לא השתחרר. יהיה מעניין לראות אם אני צודק בחודשים הקרובים. יתכן שהיא תהיה עוד "כסף מת" ולא תתחיל את תהליך הדיסקברי, אבל לדעתי אם היא תמשיך לייצר מזומן השוק לא יוכל להמשיך ולהשאר אדיש.

החברה היא קמפליפיי, ויהיה מאוד מעניין להתבונן בה בחודשים הקרובים.

דיסקליימר: לי ולקרן אותה אני מנהל יש אחזקה במניות. סביר להניח שאני טועה. אין המלצה! חובה לקרוא בעיון את הפטור מאחריות.

One thought on “על תנודות מחיר ורעידות אדמה

  1. אסף

    אל תטריף אותי. הוא כתב רק שני פוסטים בשנת 2019 ובאף אחד מהם לא אוזכרה חברה ישראלית.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *