סטוריזראל – ולאן מכאן?

By | 31/08/2020

לפני מספר שבועות, מעט לאחר שכתבתי עליה בבלוג, ביטלתי את המנוי שלי לסטוריטל. מגוון הספרים באנגלית לא היה גדול מספיק בשביל להחזיק אותי בתור מנוי, ובלב כואב ביטלתי את המנוי. כן כן, ביצעתי churn בעצמי- או כמו שאומרים – I churned off. חשבתי על זה – מה היה גורם לי להשאר? לא הייתי צריך להרהר רבות – התשובה היתה: ספרים בעברית. כמו שאומר השיר – "רק מילה בעברית חודרת אל עורקי, אל נשמתי". כמו שכתבתי בתזה המקורית, הכוח של השירות הזה הוא הלוקאליזציה. לא בכדי רק 10% מזמן הקריאה בסטוריטל הוא באנגלית, 90% מהזמן הוא בשפה מקומית.

לאחר שביטלתי את המנוי התחבטתי והתלבטתי עם עצמי – איך אני מחזיק במניות של חברה שאני לא רוצה להיות מנוי שלה? מה זה אומר על השירות? מה זה אומר עלי בתור משתמש? מה זה אומר עלי בתור משקיע? הגעתי למסקנה שהרגיעה אותי – אמנם ה – Utility של השירות עבור אסף נתן היא לא טובה, אך היא כן טובה עבור אחרים שחיים בשווקים שבהם סטוריטל פועלת ומספקת תוכן מקומי, ושם הצעת התוכן שלה היא טובה מאוד.

עם זאת, מצפוני המשיך ונקף. ולכן, שלחתי את המייל הבא לקשרי המשקיעים. לאחר מכן הרגשתי קצת יותר חצוף ושלחתי אותו גם ל Rustan Panday, יו"ר הדירקטוריון שאיתו דיברנו בשנה שעברה. הנה הוא כאן:

בבוקר שלמחרת (סטוריטל סופר מהירים ומגיבים למשקיעים – נקודת זכות גדולה לחברה) קיבלתי תשובה מ Jorgen Gullbrandson ה CFO הזמני (בזמן שסופי בחופשת לידה) אבל לא אפרסם אותה פה כי לא ביקשתי את רשותו. בגדול הוא אמר שהם שוקלים הרבה שווקים ושהוא לא יכול להגיב על תוכניות התפשטות עתידיות – משהו גנרי כזה.

והופ – חודש אחרי זה הגיעה ההודעה שהם קונים את iCast, בדיוק כמו שהצעתי שיעשו! האם זהו צירוף מקרים, או שהשפעתי עליהם קצת?

כן כן, אני יודע, אני בעצמי חושב שהסיכוי שאני השפעתי בעניין הוא נמוך – עסקה שכזו ככל הנראה לוקח יותר זמן לסגור מאשר חודש. אבל… אולי היתה לי קצת, ממש קצת, השפעה בנושא? מי יודע 😁. בכל מקרה, אם היתה לי השפעה או לא זה לא כזה חשוב, אבל זה כן הוכיח לי שאני יודע לקרוא את המפה נכון וזה דווקא כן אישוש חשוב. בנוסף, אני יודע שאני ממש בקרוב אהיה משתמש מאוד נאמן של סטוריטל ולא יקננו בי הרהורי כפירה – כמו אלה שגרמו לי לשלוח את המייל הזה. אני כבר לא יכול לחכות להאזין לספרים בעברית!

לאן מכאן?

לאחרונה אני רואה שעוד ועוד חברות מבינות את הכוח של ספרים בסטרימינג, מכאן שסטוריטל תמשיך ותעניין יותר ויותר שחקנים בתחום. כפי שכתבתי בפוסט, התחום מלא ב M&A. סטוריטל תמיד היתה הרוכשת, אבל – מי אמר שהיא לא יכולה להיות גם בצד הנרכש? בואו נדמיין רוכשת פוטנציאלית – איזו חברה אתם מכירים שהמוצר שלה קשור לאודיו בסטרימינג? חברה שהיא גם במקרה שבדית?

אם לא עליתם על זה, אז מדובר בספוטיפיי, שעליה עשינו עבודה נרחבת לאחרונה. דעתי היא שספוטיפיי תקנה את סטוריטל בעתיד הקרוב עד הבינוני. ספוטיפיי שמה לה לדגל להיות הGateway for everything audio – וסטוריטל מתאימה לה כמו כפפה ליד:

“We can’t rest on our laurels. We believe the market we’re going after is audio. That adds up to 2–3 billion people around the world who want to consume some sort of audio content on a daily or weekly basis. If we’re going to win that market, we’d have to be at least a third of it. We have somewhere between 10–15x of where we are now of opportunity left. We’re still in the early days of our journey.”
Spotify CEO Daniel Ek on Invest Like the Best

כלומר שדניאל אק חושב שהשוק הוא לא מוזיקה – הוא אודיו. במובן הרחב. לכן ספוטיפיי נכנסה בכל הכוח לפודקאסטים (אגב, אפילו הילדים שלי שואבים פודקאסטים כמו שואב אבק – נסו את הפודקאסט הזה לילדים שלכם מבית "כאן – תאגיד השידור" – מטורף כמה שהילדים אוהבים, במשפחה שמענו שעות מזה – בן גוריון, פלורנס נייטינגייל, נפוליאון, ג'ינגיס חאן, צ'ארלס דארווין, האחים רייט (חזק!), מארי קירי, מלחמת העצמאות ועוד. בתור בדיקת יעילות שאלתי את הבת שלי, בת פחות מ-5, מי המציא את המטוס – היא ידעה לענות ואפילו לספר חלק מהסיפור). ספרים באודיו נראה כמו שילוב מלידה עם ספוטיפיי, כך שספוטיפיי וסטוריטל הם זיווג משמיים, ואפילו – שתי החברות שכנות:

10 thoughts on “סטוריזראל – ולאן מכאן?

  1. salomon

    מענין תודה. על זה נאמר "רק חמור לא משנה את דעתו".
    שאלת תם: מה בעצם מונע מנטפליקס להוסיף שרות של אודיו סטרימינג?
    תם 2: האם יצא לך לבחון את ספוטיפיי כהשקעה?

    Reply
  2. רועי אהרון

    אסף, פגעת בול!
    https://finance.yahoo.com/news/storytel-signs-audiobooks-partnership-spotify-063223003.html

    אמנם זו עוד לא רכישה אבל הסכם שת"פ מעניין, לא ברור מה המשמעות מבחינת חלוקת הכנסות פר השמעה, מה יהיה מודל החלוקה בין החברות…

    עריכה – מתברר שכדאי להאזין לתכנים של סטוריטל דרך ספוטיפיי תהיה חייב להחזיק במנוי של סטוריטל – תוהה אם זה יוביל לגידול במנויים "אמיתיים" או בעיקר חשבונות ריקים.

    Reply
    1. אסף נתן

      כן, לא בטוח האם זה שת״פ מלא בינה לבין ספוטיפיי, או פשוט חשיפה של api לשימוש כללי של חברות כולל סטוריטל…
      אבל תודה, לדעתי זה מקרב את הסיכוי שהיא תירכש על ידי ספוטיפיי אבל רק בקצת.

      Reply
      1. רועי אהרון

        שאלה חשובה.
        בהינתן שרשום בהודעה שכדי לצרוך את התוכן יהיה צורך במשתמש פעיל של סטוריטל אני רואה שתי אפשרויות:
        – הטמעה של deeplink של סטוריטל שיעביר אותך מספוטיפיי לאפליקציה שלהם (פחות סביר בעיני, לא רואה אותם מוציאים משתמשים מהמטרייה שלהם החוצה; מנגד, לאור השת"פ שהוכרז עם פייסבוק, אולי דווקא יש אפשרות כזו…)
        – התחברות אל החשבון של סטוריטל מתוך האפליקצייה של ספוטיפיי ואז ישתמשו בתשתית שלהם ומאחורה יממשו את ה-API של סטוריטל

        בעיני, פחות קריטי איזו מהן (או אחת אחרת) תמומש בפועל – העיקר שנראה חשיפה גבוהה יותר + הצהרה אילמת של ספוטיפיי שסטוריטל היא ה-GO TO PLACE של ספרים מוקלטים והתמחרה הלגיטימית היחידה של אמאזון. הבנה כזו של השוק שמדובר במירוץ דו-ראשי רק תתרום למיצוב ולערך של סטוריטל 🙂

        Reply
  3. alehandro

    היי אסף,
    תודה על הפוסט המושקע, שמח ללמוד ממך.
    במקרה התעניינתי בהשקעה במניה לפני זמן מה אך אין אפשרות לרכוש אותה דרך IB, פניתי אליהם ולא ידעו לתת לי תשובות. אשמח לעזרה בנושא
    STORY-B#

    Reply
      1. alehandro

        את המניה כן מצאתי לפני כן, פשוט לא היה גרף ו"חדר המסחר שלהם טען שלא ניתן לסחור בנייר", משיחה נוספת שערכתי נפלתי על נציג נורמלי שהסביר לי שפשוט אין גרף כי צריך לשלם על ציטוטים בזמן אמת אבל כן ניתן לסחור.
        בכל אופן תודה אסף, מקווה שתכתוב בהמשך פוסט על המניה ולמה החלטת למכור.

        Reply
      2. Shaul

        שלום אסף, אתה מוכן לשתף מה השתנה מבחינתך ב-4 החודשים (או פחות) בין הפוסט לבין מכירת הפוזיציה? אכן הרבה דברים השתנו בתזת ההשקעה בין כתיבת הפוסט להיום, אבל מעניין אותי מאוד להבין איך אתה חשבת על זה; מה השתנה מבחינתך בתזה לפני סוף 2021. תודה מראש!

        Reply
    1. alehandro

      תודה,
      כן ניסיתי לרכוש את הסימבול הזה בדיוק, אבל אין אפשרות משום מה.
      תודה על השיתוף, מקווה שתוציא פוסט בהמשך על ההחלטה לא להחזיק יותר בנייר.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *