סיכום חצי שנתי – 2020

By | 11/07/2020

וואו איזו מחצית. באמת קרה הרבה. המחצית הזו נראית כמו שנה שלמה. יותר משנה, אולי אפילו שנתיים או שלוש. מי זוכר את הפחד המשתק במהלך מרץ, ואת האופוריה שקרתה בחודשים שלאחר מכן… נסתרות הן דרכי השוק.

בעדן, כמו שכתבנו במכתב שסיכם את המחצית, עברנו שינוי שהיה אמור לקחת הרבה זמן, בזמן קצר מאוד. עדן, בסופו של דבר, מורכבת מהאנשים המרכיבים אותה, אני, נתי ויניב. אני חושב שגם אנחנו עברנו שינוי. לדעתי עברנו שינוי הדרגתי שנמשך עוד מתחילת 2019 אבל אז הגיע משבר הקורונה והאיץ אותו דרמטית וגם צרב אותו לתוך הבשר. את שנת 2020 אני לעולם לא אשכח.

אנו גאים מאוד בהישג של עדן. הצלחנו לשנות את דעתנו במהירות בנוגע לחלק מהחברות שהחזקנו לא מעט זמן, מה שהצריך המון אומץ, המון גמישות מחשבתית וגם המון מודעות להטיות השונות אשר הן חלק מהעולם שלנו בכלל, ובפרט, חלק חשוב מאוד בעולם ההשקעות. משקיעים באופן כללי, ובמיוחד אני, יכולים להיות מאוד דוגמטיים ועקשנים. אני ראש קשה ולצערי הייתי צריך לקבל מכות בכדי לרכך את עקשנותי. ממרומי נסיוני ולדעתי, עקשנות היא מתכון בטוח לכשלון בהשקעות. עקשנות מתחרזת עם הכחשה. המשקיעים העקשנים ביותר שאני מכיר חווים תקופות מאוד קשות בשל העקשנות שלהם (ע"ע ביל אקמן) כי קשה מאוד להזיז אותם מהנקודה שלהם. כדי באמת לעלות כיתה, לדעתי, צריך לדעת להשתנות, לשמור על ראש פתוח ולהתפתח.

אני חושב שב-18 החודשים האחרונים למדתי יותר מאשר למדתי בכל הקריירה שלי בתור מנהל השקעות. גם על עצמי, גם על השותפים שלי, גם על תהליך ההשקעות שלנו בעדן, גם מהם הדברים החשובים באמת – בניהול השקעות, בבחירת השקעות, בחיים בכלל. כמו שקורה בנקודות משבר בחיים – פתאום מקבלים מעין "ראיית מנהרה" ורואים את הכל בפרספקטיבה. תמיד הייתי אומר שבכל שנה אנו הופכים להיות משקיעים טובים יותר, מבלי לדעת עד כמה השתפרתי באמת באותה השנה. זה פשוט היה משהו שהאמנתי בו מכוח האינרציה. לדעתי השנה, זה באמת קרה.

לפני שבועיים מלאו לי 40. אפשר אולי לומר שאת משבר גיל 40 שלי חוויתי אי שם בסמוך לביקור באנגלברג בשוויץ, שנה וקצת לפני גיל 40, והוא הגיע לשיאו ממש לקראת יום ההולדת. מישהו שאני מעריך אמר לי שבגיל 40 מתחילים לסדר את החיים, את ההשקפות שלך. עד אז אם היית כשרוני הכשרון שלך נשא אותך ללא מאמץ. עכשיו, בכדי לעלות כיתה, צריך באמת להתאמץ.

אני מוכן לאתגר.

שלשום שחררנו את המכתב החצי שנתי של עדן שבחרנו לכתוב אותו בפורמט שונה בשל ריבוי האירועים במחצית והאופן שבו ניהלנו את המשבר הזה. אני ממליץ עליו בחום, וכדאי לקרוא אותו במקביל לפוסט הידוע על אנגלברג. אני בטוח שתוכלו לראות את החוטים המקשרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *