זוכרים את האהבה הנכזבת של שנת 2015?

By | 12/02/2016

בשנת 2015 כתבתי פוסט שנקרא "פלוס 500 בעין הסערה" וכתבתי:

פלוס 500 היא האהבה הנכזבת של שנת 2015. היא היתה אמורה לסדר לנו את השנה.

דאז חשבתי שהסיפור לא יקרה עקב הרכישה של פלייטק – שכמובן נפלה, כנראה בגלל העבר הפלילי של טדי.

אך עוד לפני שהרכישה נפלה החלטנו להכנס שוב למניה – השוק חשב שהרכישה לא תקרה (וצדק) ולכן מחיר מניות החברה נפל שוב פעם לשערים ממש נמוכים ביחס למחיר העסקה – לכן קנינו מניות במחיר ממוצע 360 פני במחשבה שאם הרכישה תעבור נעשה 10%, אם לא נעשה 200%. כשהרכישה נפלה שמחנו וההמתנה השתלמה – החברה הגיעה לאיזור 500 פני שם מכרנו חלק מהאחזקה.

לאחר מכן מניות החברה ירדו שוב לאיזור 400 פני שם שוב הגדלנו את האחזקה ולאחר מכן, בתחילת החודש, גם שמחנו לפגוש את גל הבר.

IMG_0073

בשיחתנו הארוכה עם גל הבר על כוס בירה (שלא רואים בתמונה) היה מעניין לשמוע באופן אישי את הזוית שלו על כל הדברים – על טדי שגיא, על הרגולטור, על מי "שהלשין" עליהם לרגולטור, על הסביבה התחרותית, על הראש הישראלי מול הראש האנגלי, על ציונות ועוד ועוד.

ובכלל, תמיד נחמד לשוחח עם אדם שכשמספרים לו בדיחות על "אולמן" כולם צוחקים יחד (לא יאמן שאין לזה ערך בוויקיפדיה, אולי אני אגש לכתוב ערך כמו שכתבתי את הערך הזה).

אז זוכרים את האהבה הנכזבת של 2015? נראה שבשנת 2016 אנו מקבלים ניסיון שני איתה.

 

גילוי נאות: לי ולשותפות אותה אני מנהל יש אחזקה במניות פלוס 500. אין לראות בפוסט זה המלצה. נא לקרוא הפטור מאחריות.

20 thoughts on “זוכרים את האהבה הנכזבת של שנת 2015?

  1. משקיע

    מאיזה סיבות מכרתם חלק מהפוזיציה ב500? הרי גם בתמחור הזה החברה הייתה מאוד זולה.

    Reply
  2. יהונתן

    היי אסף,
    גם ללא פלוס500, השנה שלכם הייתה די "מסודרת".
    פורסמו היום התוצאות השנתיות – דוח טוב. למרות כל הבלאגן, הגיעו לרווח נקי דומה לשנה שעברה. כמה סוגיות שאולי דיברתם עליהן עם גל תוך כדי שהוא שיכור:
    א. למה גל ואלון מורידים הילוך? כולה חצי שנה אחת קשה
    ב. לא ברור לגמרי מה נכנס לחישוב של ה- AUAC, אבל מגמת ה"התקרבות" ל-ARPU לא נראית טוב. בנוסף, שיעור הלקוחות החדשים מתוך הפעילים נותר מעל 60%, דהיינו אורך חיי לקוח ממוצע הוא סביב 18-19 חודשים. אם עלות הרכישה הייתה מגדילה את ה-ARPU או את אורך חיי הלקוח, דיינו. אבל זה לא המצב כרגע.

    אחד הבלוגרים הטובים (נראה לי נייט טוביק) השוואה פעם בין סוגי השקעות שונים – השקעות מבוססות מאזן והשקעות מבוססות תזרים, ואמר שזה כמו ההבדל בין שולחן לאופניים – שולחן לא ממש זז או זז לאט אבל קשה מאוד להפיל אותו (מאזן), ואילו אופניים חייבות לנוע כל הזמן אחרת יפלו (תזרים). השקעה בפלוס500 דומה לרכיבה על חד אופן במהירות של 100 קמ"ש, כשהנהגים שסביבך מנסים להוריד אותך מהכביש מידי פעם….

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      א. לפי מיטב הבנתי הוא לא מוריד הילוך
      ב. הוא אמר לנו שעכשיו הם מכוונים לרכישת לקוחות יקרים יותר. לדידו "אם פעם לא היה לי כסף והייתי צריך לשלם איזה 200 דולר כדי לרכוש איזה בולגרי שהיה מוציא 400-600 דולר, כיום יש לי את הכיסים העמוקים לשלם 1500 דולר ולהביא אנגלי כבד שיוציא בתוכנה 6000-8000 דולר". לדידו את אפקט הרכישה של הלקוחות הכבדים תראה בעתיד. שלא כמו המתחרים שלהם, הם מוציאים expense את עלות רכישת הלקוח מידית, המתחרים עושים קפיטליזציה והפחתות וכו'… ככה שאצלם השוליים נפגעים קודם ולאחר מכן רואים פתאום עליה ברווחיות. זה ממש כמו השקעה בברנד ויש דיליי בין ההשקעה לבין התוצאות. נראה בעתיד איך זה נראה.

      לגבי השקעה בתזרים / מאזן, יש משהו במה שאתה אומר, למרות שאתה עושה דיסקאונט לפלטפורמה ולטכנולוגיה. לדעתי סוף הסיפור יהיה שיקנו אותם, אם לא פלייטק זה יהיה מישהו אחר.

      Reply
  3. יהונתן

    נזכרתי בעוד משהו, ברשותך אני מעביר את הדיון על CACC מהפוסט על גולדמן לכאן.

    בענף של קאק יש מספר חברות עם מודלים עסקיים שונים, ברור שהמודל של קאק עובד הכי טוב ולכן גם התמחור שלה גבוה יותר. אני מניח שביצעת מחקר מקיף על החברות בענף, ורציתי לדעת מה דעתך על המודל של NICK, לי נראה שהוא משהו בין קאק לבין CPSS, קצת יותר קרוב לקאק.

    מקווה שהדיון לא חורג מגבולות המותר בהוראות רשות ני"ע.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      המודל של NICK לא קרוב למודל של קרדיט בכלל. המודל של קרדיט הוא בעל שלושה צדדים, המודל של ניק הוא שני צדדים. המודל של קרדיט עושה ריסק שרינג, המודל של ניק לא. ניק מנסה להוריד סיכון ע"י הנחת דילר, קרדיט על ידי סבסוד מהדילר. ניק נותנת מימון מלא, קרדיט נותנת פחות מ 45% מימון. יש כ"כ הרבה הבדלים, שמיים וארץ. לא סתם ניק היא בשווי שוק של 80 מיליון דולר וקרדיט ב 4 מיליארד. לשתיהן הסטוריה ארוכה אבל אין מה להשוות בין שתי החברות.

      Reply
  4. נועם

    אסף, מה דעתך על המימוש המאסיבי היום של בעלי פלוס? מכרו 13 אחוז מהחברה בשער 650. הם עדיין מחזיקים 22 אחוז מהחברה אבל זה לא דבר שהייתי רוצה לראות בחברה שאני מעוניין בה.
    מצד שני הוציאו דוח מצוין ואני מניח שדוח חצי שני יהיה עם שולי רווח גבוהים יותר אחרי שהכירו בהוצאות.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אנו מכרנו את הכל באיזור 730 לפני כמה חודשים.
      אישית אני חושב שדברים כאלה זה בדיוק הדברים הזמניים שאפשר לנצל כדי לעשות כסף "מהיר". זה ממש ככה…. שהרי למה המניה יורדת? משהו השתנה בעסק? לא. המניה במכפיל 8 בערך, המתחרה במכפיל 20. אם המניה לא תתאושש היא תהיה בתשואת דיבידנד דו ספרתית (נשמע טוב בסביבת ריבית 0 לא?).
      מכירות בעלי עניין זה אף פעם לא כיף לראות אבל נסתכל על חצי הכוס המלאה – הם עדיין בעלי עניין. אי אפשר לדעת מהם השיקולים שלהם וכמעט תמיד *אי* אפשר להסיק מסקנה. זה היה ככה בחילן, ברמי לוי, בנאוי, בתדיראן, בקרדיט אקספטנס, ובעוד חברות שאני מנוע מלהזכיר – אני לא אוהב כשבעל העניין מוכר אבל אני לא זוכר אפילו מקרה אחד שבו זה הצביע על בעיה שממשמשת ובאה.

      תכלס… אנו קנינו קצת (אבל ממש קצת) באיזור 630. נותר לי אלא רק להצטער שלא היינו עם הרבה יותר מניות של פלוס בתחילת השנה.

      Reply
  5. נועם

    וואו המניה נסחרת מתחת ל500 ירידה של 20 אחוז היום נראית הזדמנות לא נורמלית בהנחה ששום דבר מהותי לא קרה בחברה. לא היו הודעות חוץ מזה שגיפי מורגן נכנסה ב9 אחוז בחברה לפני יומיים.

    Reply
  6. נועם

    אסף מה דעתך על החברה היום?
    החברה נגעה היום ב311 כרגע ב365. תשואה של 20 אחוז דיבידנד בערך.
    שכתבתי לפני כמה ימים זה היה בגלל הרגולטור בקפריסין הודעה לא מהותית. הפעם זה בבריטניה שרוצה לחוקק חוקים שיגבילו את חברות החוזים הממונפים ונראה יותר מהותי אבל התגובה מוגזמת לגמרי לדעתי. גם אם הרווח ייפגע זמנית בעתיד פלוס מתרחבת לעוד שווקים וגם צומחת עדיין בבריטניה. זה אולי אפילו יכול לעזור לה מול שחקנים קטנים בשוק.
    http://www.lse.co.uk/AllNews.asp?code=1sf9n910&headline=TOP_NEWS_UKs_FCA_Announces_Contracts_For_Difference_Clampdown

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      ה FCA הוציא הצעה להגבלות על כל התעשיה. אנו יצאנו כמעט לגמרי מהפוזיציה לפני מספר חודשים באיזור 700, עכשיו נכנסנו שוב. רכבת ההרים הזו היא תענוג 🙂

      Reply
  7. Noam

    פלוס עם דוח מצוין עלייה של 21% ברווח הנקי ל117 מיליון דולר ומזומנים בסך 135 מיליון דולר. מצחיק אחרי הדוח עלתה בפראות ויומיים אחרי היא היא כבר במינוס 2 מהשער שהיה לפני הדוח. הוציאו הודעה היום שנכנסו לפעילות גם בדרום אפריקה, יהיה מעניין לראות את התרומה של השווקים החדשים. תאריך קובע לדיבידנד יהיה ב2 במרץ.. 75 מיליון דולר על שווי של פחות מ600 כרגע וזה אפילו לא כל הדיב השנתי.

    Reply
  8. ליאו

    אסף, יש לך דעה על ה"buybacks" שהחברה עושה?
    בהתחשב בכמות הזניחה, שנפרשת על פני ימים שונים, זה נראה לא טוב, כמו נסיון להריץ את מחיר המנייה

    Reply
    1. אסף נתן

      הכמות הנקנית היא פונקציה של המסחר.
      החברה לא עושה את הבאי בקים, יש לה ברוקר צד ג' בלתי תלוי שעושה את זה בשבילה בדיוק בגלל מה שציינת.
      לפי הרגולציה המאוד מחמירה באנגליה חייבים לגלות כל יום כמה מניות נקנו (בשונה מאמריקה למשל) ואסור להשפיע על השער, ואסור לעבור חלק מסויים מהמחזור.
      הכמות של הביי בק היא קטנה, זה נכון, הם הודיעו על זה בפרס ריליס, אבל זו התחלה.

      Reply
  9. Noam

    דוח לא רע של פלוס :] הרווח הנקי עלה בפי 2 ל90 מיליון מ45. אם נניח שגם בחציון היותר טוב של החברה היא תצמח רק ב20 אחוז ולא ב100 אז היא תרוויח סביב ה200 מיליון ל2017 הרבה מעבר למה שציפיתי. השווי שוק סביב המיליארד דולר וקצת גם אחרי הקפיצה היום של 10 12 אחוז שנראית ממש נמוכה ביחס לדוח. בניכוי המזומן השווי פעילות עומד על 800 וקצת. שוב קיבלנו חברה במכפיל 4 5 שמתומחרת כאילו היא הולכת להתכווץ למרות שצמחה ב100 אחוז. גם בתסריט מאוד פסימי שהחברה מתחילה לקפל את העסק, מתכווצת ובסוף לא מרוויחה עדיין נקבל כנראה את רוב הכסף חזרה דרך דיבידנדים ולא נפסיד יותר מדי. בתסריט אופטימי גם הרווחים עולים גם המכפיל מתרחב משמעותית כמו שהוא צריך והיא פוטנציאל לפי כמה על הכסף בשנים בודדות…

    Reply
  10. Noam

    אסף, בכמה אתה חושב יכול להיפגע הרווח של פלוס אם ההגבלות על המינוף בתעשייה יצאו לפועל?
    בבריטניה ה fca רוצים להוריד ל25 ל1 למשתמשים חדשים ו50 ל1 למנוסים על החוזים הממונפים.
    הרגולטור האירופאי esma רוצה להוריד את המינוף המקסימלי לבין פי 5 לפי 30. ההודעה שיצאה היום לגבי הורדת המינוף של הרגולטור האירופאי הפילה כרגיל את המניה ויהיה מעניין לראות בינואר את התוצאות של זה.

    Reply
    1. אסף נתן

      יש לי הערכות משלי, אבל השורה התחתונה היא שזה אולי יקח את החברה אחורנית, אבל כנראה לא משהו שאדפטציות של הפלטפורמה וכניסה לשווקים חדשים כמו אסיה לא יכול לפצות עליו. זו חברה במכפיל חד ספרתי נמוך, לא חברה במכפיל 40, ככה שהיא יכולה לספוג הרבה מכות ולהשאר זולה.
      בנוסף, לדעתי ההודעה של הרגולטור חיובית. אחרי שתהיה וודאות רגולטורית אני לא רואה סיבה שהיא לא תקבל מכפיל 12-15 ואז יש, במקרה האופטימי, דאבל מהמחיר כיום, בלי להתחשב בצמיחה ודיבידנדים בדרך (תשואה של סביב 15% דיב בשנה).
      גילוי נאות: יש לי ולקרן אותה אני מנהל אחזקה במניה (שגדלה היום ! :-)). אני מדבר מפוזיציה, משוחד, וטועה לא פעם. יש לקרוא את הפטור מאחריות!!

      Reply
      1. אסף נתן

        אגב, מי שמשקיע בפלוס 500 כבר יודע שבכל פעם כשמישהו מצייץ רגולציה החברה יורדת 20%. היו פעמים שירדה גם 50%. כרגע החברה התחילה במינוס 20% וכבר כרגע בפחות מ 10%, נראה לי שהשוק כבר למד את "הטריק"….
        לא אתפלא אם היא תסיים את היום במינוס 5-6% או פחות ובעוד שבוע תחזור למחירים שהיו קודם.
        הערה נוספת בנוגע לרגולציה – בחלק גדול מהמכשירים, יש הגבלת מינוף גם ככה בפלוס. למשל רוב הסחורות במינוף של 1:20, מניות במינוף של 1:10, וכו'. במטבעות וזהב יש לפלוס מינוף של 1:100. השוק גם מפספס את המשמעות של הכניסה של פלוס לסינגפור, והייתי מציע לקרוא את החלק של הדוח של IG שדן בביזנס בסינגפור.
        שוב אומר שאני מחזיק והקרן מחזיקה ואני מדבר מפוזיציה ויש לקרוא את הפטור מאחריות.

        Reply
    2. אלעד

      חשבתי הרבה על איך לחשב בצורה גסה בכמה ייפגעו ההכנסות במקרה של הורדת המינוף. באחת מהשיחות הרבעוניות של IG הם נתנו את הנתונים של סך כל הפוזיציות הפתוחות ואת סך כל המזומנים של האנשים שיש להם פוזיציות פתוחות. המינוף הממוצע היה פחות מ1:10. מה שכן, המספר הזה לא אומר הרבה ואפילו מטעה, כמו שגם המנכ"ל שלהם ציין.
      אני חושב שבלי נתונים מפורטים (למשל מה המינוף לכל אחוזון-החציון, הרבעון, וכו'), נתונים שלא נקבל, לא ניתן לחשב אפילו בערך. צריך להניח כל מיני הנחות ואז המודל כולו נופל.

      בהודעה שIG הוציאו היום נכתב שהם מאמינים שהפגיעה בהכנסות ההיסטוריות, אם החוקים החדשים היו חלים בשנים קודמות, הייתה פחות מ-10%. הפתיע אותי מאוד, חשבתי שהמספר יהיה גדול הרבה יותר. אצל IG זה כולל את חיסול כל האופציות הבינאריות שהם מציעים ללקוחות אירופאים, כתבו שזה פחות מ5%, אני מניח שזה קרוב ל5% (שנה שעברה האופציות הבינאריות תפסו 10% ו8% מההכנסות באירופה ובריטניה בהתאמה). זאת אומרת שהם צופים פגיעה של קצת יותר מ5% לסך ההכנסות, לא כולל האופציות הבינאריות.

      מבנה ההכנסות של IG ופלוס דומה מבחינת הכנסות באירופה (כולל בריטניה) ומחוץ לאירופה- אצל IG באיזור ה73% אירופה ואצל פלוס קרוב ל80% (וקטן- פלוס הגדילה את ההכנסות מחוץ לאירופה ב35% ב2016, אז סביר להניח שהמספר הוא באיזור ה77-78% השנה). יש עוד הבדלים בין החברות, אבל אם אפשר להשתמש במספר שIG נתנו בתור סדר גודל, זה מספר מעולה. אם נניח שהם טועים, והפגיעה תהיה 30% (פי 4-6 ממה שIG צופים כפגיעה מההגבלות על CFD), זה עדיין לא רע. פלוס הגדילה את ההכנסות ב29% בתשעת החודשים האחרונים לעומת השנה הקודמת.

      גילוי נאות: יש אחזקה

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *